Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر فعالیت حرکتی و سازمان دهی در حافظه کودکان بهنجار و عقب مانده ذهنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 207 تا 234)

کلیدواژه ها : حافظه ،نگهداری حفظی ،فعالیت حرکتی ،سازمان‌دهی کودکان ،بهنجار ،کودکان عقب مانده ذهنی

کلید واژه های ماشینی : سازمان‌دهی در حافظه کودکان ،کودکان بهنجار ،فعالیت حرکتی ،حافظه کودکان بهنجار ،بهنجار ،فعالیت حرکتی و سازمان‌دهی ،کودکان بهنجار و عقب‌مانده ،نگه‌داری حفظی کودکان عقب‌مانده ،طراز شناختی با کودکان ،کودکان عقب‌مانده ذهنی ،سازمان‌دهی ،کودکان عقب‌مانده ،عقب‌مانده ،نگه‌داری حفظی کودکان ،حافظه کودکان ،طراز شناختی ،نگه‌داری حفظی ،ذهنی ،نگه‌داری حفظی دختران ،عقب‌مانده ذهنی ،مقایسه با کودکان بهنجار ،دختران و پسران ،حفظی دختران و پسران ،موقعیت سازمان‌دهی ،مقایسه با کودکان ،عملیاتی عینی ،سازمان‌دهی نامتحد به نگه‌داری ،نسبت به موقعیت سازمان‌دهی ،عملیاتی عینی مورد بررسی ،کودکان عقب‌مانده عملیاتی

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فعالیت حرکتی وسازمان‌دهی درحافظه کودکان بهنجار و عقب مانده پرداخته است. گروه نمونه از مناطق مختلف شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)انتخاب شدند. تعداد کل نمونه برابر 320 نفر که شامل 120 نفر کودک بهنجار از 6;4 تا 6;5 سالکی، 120 نفر کودک بهنجار از 6; 8 تا 6; 9 سالگی و 80 نفر کودک عقب‌مانده ذهنی که از نظر طراز شناختی با کودکان بهنجار 6;8 تا 6;9 سالگی برابر بوده‌اند وسن آنها از 9 تا 16 سالگی بوده است. موقعیت‌های آزمایشی عبارتند از فعالیت حرکتی با سه سطح ترسیم کردن، نگاه کردن، جفت‌کردن و سازمان دهی در دو سطح متحد و نامتحد. جهت مقایسة داده‌های بدست آمده از تحلیل واریانس عاملی (ANOVA) استفاده شد. نتایج مؤید فرض‌های زیرند: 1)نگهداری حفظی بر اساس تحول، افزایش می‌یابد. 2)نگهداری حفظی کودکان عقب‌مانده به طور معنی‌دار نسبت به کودکان بهنجار(ازنظر طراز شناختی برابر)، پایین‌تر است ولی در مقایسه با کودکان طراز شناختی پائین‌تر واجد تفاوت معنی‌دار نیست. 3)نگهداری حفظی درهرسه‌گروه‌کودکان،‌در‌موقعیت‌سازمان‌دهی متحد نسبت به موقعیت سازمان‌دهی نامتحد افزایش بیشتری نشان می‌دهد. 4)نگهداری حفظی کودکان در موقعیت ترسیم کردن بهتر از سایر موقعیت‌ها است ولی این تفاوت از نظر آماری در سطح 90/0 معنی‌دار است. 5)تفاوت معنی‌دار بین نگهداری حفظی دختران و پسران وجود ندارد.

خلاصه ماشینی:

"C [38]-Franks,L [39]-Inhelder,B بر اساس فرضیه‌ها و اهداف تحقیق متغیرهایی شکل گرفته‌اند: 1ـ متغیرهای پژوهش الف ـ متغیر مستقل ـ فعالیت حرکتی با سه سطح (ترسیم‌کردن ـ نگاه کردن(40) ـ جفت کردن) ـ سازمان‌دهی با دو سطح ( متحد و نامتحد) ـ سن با دو سطح ـ 6;5 ـ 6;4 (چهار سال و شش ماه تا پنج‌سال و شش ماه) و (6؛9 ـ 6؛8 هشت سال و شش ماه تا نه سال و شش ماه) ـ جنس با دو سطح (دختر و پسر) ـ گروه با دو سطح (بهنجار و عقب‌مانده) ب ـ متغیرهای کنترل ـ طراز شناختی ـ موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ـ زمان ارائه محرک ج ـ متغیر وابسته ـ نگهداری حفظی 2ـ فرایند روش شناختی الف) طرح تحقیق طرح تحقیق آزمایشی است که تمامی عواملی که تهدید کنندة اعتبار درونی است را کاهش می‌دهد. 4ـ سازمان دهی جدول شمارة 10ـ بررسی تفاوت‌های مشاهده شده از نظر سازمان‌دهی (متحد، نامتحد)(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شمارة 11ـ جدول واریانس‌ها جهت ارزیابی ارزش t با ملاحظة جدول شمارة 11، ارزش t مشاهده شده برابر29/5 بوده و درمقایسه باt جدول 29/2 در سطح 001/0 معنی‌دار است بنابراین می‌توان فرض صفر را رد نموده و گفت که بین میانگین‌های دو سطح از متغیر سازمان‌دهی تفاوت معنی‌دار وجود دارد و همان طور که میانگین‌ها نشان می‌دهند، میانگین سازمان‌دهی متحد بیشتر از سازمان‌دهی نامتحد بوده بنابراین می‌توان گفت که تأثیر سازمان دهی متحد بر نگهداری حفظی بیشتر از سازمان‌دهی نامتحد است این یافته‌ها فرضیة شمارة 4 (کودکان بهنجار و عقب‌مانده در موقعیت سازمان‌‌دهی متحد نسبت به موقعیت سازمان‌دهی نامتحد به نگهداری حفظی بیشتری دست می‌یابند) را تأیید می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.