Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر فعالیت حرکتی و سازمان دهی در حافظه کودکان بهنجار و عقب مانده ذهنی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1381 - شماره 13 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 207 تا 234)

کلیدواژه ها : حافظه ،نگهداری حفظی ،فعالیت حرکتی ،سازمان‌دهی کودکان ،بهنجار ،کودکان عقب مانده ذهنی

کلید واژه های ماشینی : کودکان بهنجار و عقب‌مانده ،نگه‌داری حفظی کودکان عقب‌مانده ،طراز شناختی با کودکان ،کودکان عقب‌مانده ذهنی ،سازمان‌دهی ،کودکان عقب‌مانده ،عقب‌مانده ،نگه‌داری حفظی کودکان ،حافظه کودکان ،طراز شناختی ،نگه‌داری حفظی ،ذهنی ،نگه‌داری حفظی دختران ،عقب‌مانده ذهنی ،مقایسه با کودکان بهنجار ،دختران و پسران ،حفظی دختران و پسران ،موقعیت سازمان‌دهی ،مقایسه با کودکان ،عملیاتی عینی ،سازمان‌دهی نامتحد به نگه‌داری ،نسبت به موقعیت سازمان‌دهی ،عملیاتی عینی مورد بررسی ،کودکان عقب‌مانده عملیاتی ،سازمان‌دهی در حافظه کودکان ،کودکان بهنجار ،فعالیت حرکتی ،حافظه کودکان بهنجار ،بهنجار ،فعالیت حرکتی و سازمان‌دهی

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فعالیت حرکتی وسازمان‌دهی درحافظه کودکان بهنجار و عقب مانده پرداخته است. گروه نمونه از مناطق مختلف شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)انتخاب شدند. تعداد کل نمونه برابر 320 نفر که شامل 120 نفر کودک بهنجار از 6;4 تا 6;5 سالکی، 120 نفر کودک بهنجار از 6; 8 تا 6; 9 سالگی و 80 نفر کودک عقب‌مانده ذهنی که از نظر طراز شناختی با کودکان بهنجار 6;8 تا 6;9 سالگی برابر بوده‌اند وسن آنها از 9 تا 16 سالگی بوده است. موقعیت‌های آزمایشی عبارتند از فعالیت حرکتی با سه سطح ترسیم کردن، نگاه کردن، جفت‌کردن و سازمان دهی در دو سطح متحد و نامتحد. جهت مقایسة داده‌های بدست آمده از تحلیل واریانس عاملی (ANOVA) استفاده شد. نتایج مؤید فرض‌های زیرند: 1)نگهداری حفظی بر اساس تحول، افزایش می‌یابد. 2)نگهداری حفظی کودکان عقب‌مانده به طور معنی‌دار نسبت به کودکان بهنجار(ازنظر طراز شناختی برابر)، پایین‌تر است ولی در مقایسه با کودکان طراز شناختی پائین‌تر واجد تفاوت معنی‌دار نیست. 3)نگهداری حفظی درهرسه‌گروه‌کودکان،‌در‌موقعیت‌سازمان‌دهی متحد نسبت به موقعیت سازمان‌دهی نامتحد افزایش بیشتری نشان می‌دهد. 4)نگهداری حفظی کودکان در موقعیت ترسیم کردن بهتر از سایر موقعیت‌ها است ولی این تفاوت از نظر آماری در سطح 90/0 معنی‌دار است. 5)تفاوت معنی‌دار بین نگهداری حفظی دختران و پسران وجود ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.