Skip to main content
فهرست مقالات

اختر شناسی و آفرینش

نویسنده:

مترجم:

(30 صفحه - از 55 تا 84)

کلیدواژه ها : آفرینش ،کیهان­شناسی ،نظریه نسبیت عام ،نظریه وحدت­یافته بزرگ و نظریه انفجار بزرگ

کلید واژه های ماشینی : آفرینش ،کیهان ،فیزیکی ،کتاب مقدس ،جهان ،نظریه ،خداوند ،تصادف ،انفجار بزرگ ،الهیات ،قوانین ،دینی ،کوانتومی ،حیات ،سفر پیدایش ،شواهد ،انرژی ،زمان ،نظریه انفجار بزرگ ،نظم ،انسان ،نظریه نسبیت عام ،علم ،قوانین فیزیک ،سفر پیدایش و انفجار بزرگ ،New York ،کتاب مقدس دربارة آفرینش ،تاریخ ،کتاب مقدس دربارة منشأ جهان ،کتاب مقدس دربارة زمان

اخترشناسان و فیزیک­دانان در قرن بیستم تلاش نمودند تا عمر دقیق کیهان را تعیین کنند. آنها با استفاده از نظریه نسبیت عام، یک جهان در حال انبساط را تصویر کرده و شواهد بسیاری را برای این تصویر اقامه می­کنند. در این نوشتار، باربور اولا از این گونه نظریه­های جدید کیهان­شناختی بحث می­کند و به مبانی آنها و برخی از قوانین مرتبط با آنها سخن می­گوید؛ و ثانیا به بحث درباره ارتباط آنها با مفهوم «آفرینش» می­پردازد. وی درصدد یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا این نظریه­ها و قوانین، با مفهوم آفرینش، آن گونه که در کتب مقدس آمده، متعارض­اند یا نه؟

خلاصه ماشینی:

"برخی نویسندگان، نظریة افت­وخیز کوانتومی را گاهی به صورت روایتی سکولار، از آفرینش از عدم مطرح کرده­اند زیرا این نظریه، بحث خود را با خلأ آغاز می‌کند اما در واقع، خلأ به معنای عدم نیست زیرا این نظریه باید وجود یک میدان کوانتومی و قوانین فیزیک کوانتوم را در آن شرایط فرض بگیرد. او عبارات فراوانی را از کتاب مقدس نقل می‌کند که در آنها گفته شده است خداوند، پیش از آفرینش جهان نیز کارهایی را انجام داده است، مانند این تعبیر که: «[حضرت] مسیح، پیش از پی‌ریزی جهان، برگزیده شده بود». من معتقدم حتی اگر زمان، در مراحل اولیه­اش، امری مبهم و نامشخص باشد و از هیچ لبه فاصل و قاطعی ـ که بتوانیم آن را یک آغاز بخوانیم ـ برخوردار نباشد در این صورت [باز هم] نظریه مذکور، ساختاری از روابط فیزیکی را فرض گرفته است که از آن، فضا و زمان پدید می­آید. فرد خداباور می­تواند پاسخ دهد که چنین نظریه­ای، استدلال مذکور را فقط یک مرحله به عقب می­راند زیرا خود اینکه یک نظریه فیزیکی بسیار تجریدی ـ که به تنهایی درباره حیات مطلقا چیزی برای گفتن ندارد ـ بتواند ساختارهایی را که مستعد تحول به سمت حیات­اند توصیف کند شگفت­انگیزتر است. نظریه­ای که با یک معادله منفرد آغاز می­شود هنوز این پرسش را بی­پاسخ رها ساخته است و آن اینکه: چرا آن معادله [و نه معادلات دیگر] برقرار است؟ [38] کوتاه سخن آنکه اگر تصادف و ضرورت، بدیل­هایی ممکن برای طرح و تدبیر باشند آنگاه اصل انتروپیک، استدلالی قاطع را برای وجود خداوند ـ از آن نوع استدلال­هایی که در الهیات طبیعی جستجو می­شد ـ فراهم نمی­سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.