Skip to main content
فهرست مقالات

موضع گیری و روش برخورد پیامبر صلی الله علیه وآله و أئمه علیهم السلام با پدیده وضع حدیث

نویسنده:

(14 صفحه - از 57 تا 70)

کلیدواژه ها : وضع حدیث ،ائمه علیهم‌السلام ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،موضع‌گیری ،راهنمایی و ارشاد

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه علیهم‌السلام ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پدیده وضع حدیث ،موضع‌گیری ،وضع ،امام ،أئمه علیهم‌السلام با پدیده وضع ،امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده ،دروغ ،روایت ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و أئمه علیهم‌السلام ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان شیعه ،حدیث صحیح ،پدیده وضع حدیث موضع‌گیری ،اسلامی ،موضع‌گیری پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،موضع‌گیری و روش برخورد پیامبر ،پدیده موضع‌گیری ،موضع‌گیری ائمه علیهم‌السلام نسبت ،اسلام و حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،النار ،دینی ،آتش ،حدیث امام صادق صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،بی‌تا ،حضرت علی علیه‌السلام روایت ،کتاب ،امامان شیعه علیهم‌السلام ،مجلسی

پدیده وضع حدیث به هر علتی که باشد، پدیده‌ای است واقعی و غیر قابل انکار که ریشه‌های آن به صدر اسلام و حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برمی‌گردد. مسلم است که بزرگان دینی، بخصوص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه علیهم‌السلام ، نسبت به این پدیده موضع‌گیری کرده و با راهنمایی‌های خود سعی نموده‌اند مسلمانان را از آن برحذر بدارند. در حقیقت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان شیعه علیهم‌السلام ، از پیشوایان مبارزه سازنده در تعالیم اسلامی و منبع اصلی در حدیث صحیح می‌باشند. در این مقاله سعی می‌شود به اختصار به این موضع‌گیری‌ها و نیز ارشادات و راهنمایی این بزرگواران اشاره شود تا از سویی، نقش ایشان در ارشاد و راهنمایی امت بیش از پیش معلوم گردد و از سوی دیگر، به شبهاتی که شیعیان را متهم به اهمال در امر وضع حدیث می‌کنند، پاسخ داده شود.

خلاصه ماشینی:

"موضع‌گیری پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در خصوص پدیده وضع حدیث احادیث و اخبار دال بر موضع‌گیری پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نسبت به پدیده وضع حدیث در کتب فریقین متعدد و بسیارند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌شود: ـ «من کذب علی متعمدا فلیتبوأ مقعده من النار»؛ آنکه به عمد بر من دروغ بندد، پس جایگاهش در آتش باد. (طبرانی، بی‌تا، ج 19، ص 296، از خطبه حجة الوداع) ـ نقل شده که عامر بن عبدالله‌ بن زبیر از زبیر (پدرش) پرسید: چرا نمی‌شنوم حدیثی را از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بگویی، همچنان که فلانی و فلانی نقل حدیث می‌کنند؟ و او گفت: من همیشه با ایشان صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بودم، اما از حضرتش شنیدم که می‌گفت: «من کذب علی فلیتبوأ مقعده من النار. » (بخاری، 1401 ق، ج 1، ص 35/ ابن حنبل، بی‌تا، ج 1، ص 167) ـ نقل شده أم أسید از أبوقتاده پرسید: چرا به مانند دیگران از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حدیث نمی‌گویی؟ و او پاسخ داد: من از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شنیدم که فرمود:«من کذب علی فلیلتمس لجنبه مضجعا من النار»؛ آنکه بر من دروغ بندد، پس جایگاهش از آتش باد. (همان، ج 1، ص 51) ـ روایت شده که محمد بن مسلم به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: حدیثی را از شما می‌شنوم، پس به آن می‌افزایم یا از آن می‌کاهم (حکم این کار چیست؟) فرمود: اگر رساندن معانی آن را قصد کرده باشی، اشکالی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.