Skip to main content
فهرست مقالات

زبان دین و زبان علم فدئیسم ویتگنشتاین

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 91 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : زبان علم فدئیسم ویتگنشتاین، دین و زبان علم فدئیسم، ویتگنشتاین، زبان، دین، زبان دین و زبان علم، فدئیسم، زبان دین، حیات، وینچ

خلاصه ماشینی:

"1 فیلسوفانی که از فدئیسم ویتگنشتاین دفاع می‌کنند و زبان دین را به نحوه‌های حیات برمی‌گردانند اجمالا، سخنشان این است که فهم مفاهیم دینی‌ (Rligious Concepts) صرفا از طریق شرکت جستن در این نوع‌ حیات خاص(یعنی حیات دینی)ممکن است. عرضه می‌کند و باید دید این‌ تلقی‌های خاص هم همواره مطلوب‌اند یا نه؟و لااقل آیا با تفکر برخاسته از متون دینی سازگارند؟ما در این مقاله‌ فقط به عرضهء دیدهء«فدئیسم ویتگنشتاین»،آن هم در حد اجمالی و ناقص پرداخته‌ایم و اما نقادی مبانی آن نیازمند بحثهای بسیار دیگر،آن هم با تعمیقی بیشتر است که در اینجا مجال آن نیست. از معیارهای عقلانیت ثابت است؟اگر اولی درست باشد، این عینا التزام به نسبی‌گرایی مطلق است و اگر دومی،در این صورت سنگ زیرین برای پرسش وجود دارد و امکان نقادی نحوه‌های حیات از بیرون هم ممکن می‌شود و... آیا این سخن خود سر از نوعی نسبی‌گرایی مطلق‌ درنمی‌آورد؟آیا حتی اساسی‌ترین بنیادهای منطقی زبان‌ مثل«محال بودن اجتماع نقیضین»می‌توانست در نحوهء حیات دیگری به شکل دیگری باشد؟البته این یکی از اساسی‌ترین تزهای ویتگنشتاین است که ما«فرم منطقی‌ بنیانی»برای زبان نداریم. اما آیا این مانع از وجود «فرم منطقی بنیانی»برای بخشی از زبان مثل«زبان‌ اخباری»و حکایی می‌شود؟ آیا واقعا مفهوم«واقعیت»و«لا واقعیت»در همهء دایرهءمفهومی‌اش وابسته به زبانی خاص و نحوهء حیاتی خاص‌ است؟قبول این سخن به نحو اطلاق بسیار دشوار است و پذیرفتن آن پذیرفتن نوعی نسبی‌گرایی مطلق است؟و عجیب است که وینچ در مقالهء«فهم یک جامعهء بدوی» قبول می‌کند که نسبی‌گرایی پرتاگوراس،پارادکسیکال‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.