Skip to main content
فهرست مقالات

منزلت امامان شیعه علیهم السلام و چگونگی حسابرسی مردم در قیامت

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 16 (22 صفحه - از 35 تا 56)

کلیدواژه ها : شرک ،قیامت ،امامان شیعه ،حسابرسی اعمال ،جانشینی خدا ،علم امام

کلید واژه های ماشینی : قیامت ،خداوند ،امامان معصوم علیهم‌السلام ،روز قیامت ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خداوند متعال ،مردم در روز قیامت ،امامان معصوم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان ،بازگشت مردم در روز ،امامان معصوم علیهم‌السلام واگذار ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان معصوم ،اعمال در روز قیامت ،علیهم‌السلام ،امام صادق علیه‌السلام ،امامان شیعه علیهم‌السلام ،امام صادق ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،روایتی امام صادق علیه‌السلام ،قیامت بر عهده پیامبر ،آیات قرآن ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان ،رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،زیارت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،بازگشت مردم ،حساب اعمال مردم ،خداوند اذن می‌دهد ،عهده پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،متعال ،قم

با توجه به آیات قرآن از جمله آیات «إن إلینا إیابهم» و «ثم إن علینا حسابهم» (غاشیه: 25ـ26) مرجع اصلی بازگشت مردم در روز قیامت، خداوند متعال است؛ اما طبق روایاتی فراوانی که در منابع حدیثی شیعه وجود دارد و طبق عباراتی از زیارت «جامعه کبیره» که می‌فرماید: «وایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم» بازگشت مردم و محاسبه اعمال در روز قیامت بر عهده پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان معصوم علیهم‌السلام است. در نگاه بدوی ممکن است این شبهه پیش آید که امامان شیعه، همان منزلتی را که خدا دارد دارند و این نوعی شرک در الوهیت می‌باشد؛ اما این شبهه چنین پاسخ گفته شده که چنین تصوری در صورتی است که دو عمل در عرض هم باشند، اما اگر حسابرسی و بازگشت به خداوند اصل باشد سپس خداوند فردی را معین کند تا مردم به او مراجعه کنند و حساب اعمال مردم را نیز به آن فرد واگذارد، منافاتی با فعل خداوند متعال ندارد؛ مانند شفاعت و هدایت که در اصل از آن خداست؛ ولی خداوند اذن می‌دهد افراد شایسته مانند پیامبران و اولیای الهی شفاعت و هدایت نمایند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.