Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین: برگزیده ای از دیدگاههای معاصر

نویسنده:

مترجم:

ISC (12 صفحه - از 133 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : دینی، خدا، فلسفه دین، معجزات، شر، عقل، ایمان، استدلال، دیدگاه، انسان، دفاع، پلانتینجا، اثبات، کتاب، ایمان و عقل، اعتقاد، ادله اثبات وجود خدا، مطلق، دلیل، تبیین، مقاله، قدرت مطلق، قانون، دین تحلیلی ادله اثبات، صفات خدا، مفهوم، اعتقاد به خدا، اصلی، دیدگاه تومیستی قدرت مطلق، ایمان مسیحی

خلاصه ماشینی: "نیکولاس ولترستورف‌1این سؤال را مطرح می‌کند که‌ «آیا اعتقاد به خدا اگر هیچ بنیانی نداشته باشد،می‌تواند معقول باشد؟»دغدغه اصلی او چالش قرینه‌گرایانه با اعتقاد خداگرایانه است،به طور اخص اینکه،آیا این‌ چالش منطقی و قابل دفاع است یا نه؟در نظر ولترستورف،عقلانیت تنها توجیه ابتدایی ارائه می‌کند و فقدان آن تنها در وهلهء اول به«ناروایی»منجر خواهد شد. او چنین استدلال‌ می‌کند که اگر چنین چیزهایی به عنوان باورهای بنیادی به‌ معنای اخص وجود داشته باشد،حتی نزد خداگرایان‌ معاصر که در مورد باورها و تعهدات دینی خود به دقت‌ می‌اندیشند و انتقادی فکر می‌کنند،چنین باورهایی‌ احتمالا غیر کارآمد خواهند بود. Stephen Davis بحث می‌کند که اگرچه مؤمنین نیازی‌ ندارند که برای دفاع از ایمان برهان ارائه‌ کنند،لیکن چنین تمرینی برای کسانی که‌ در جهت تکمیل باور به وجود خدا هستند، از جهاتی خوب است. جیمز سنت‌3نوعی راه‌حل دفاعی در مقابل استدلال‌ استقرایی از شر که از سوی ویلیام راو ارائه شده است‌ پیشنهاد می‌کند که مبتنی است بر این بیان که یک فرض‌ کلیدی در استدلال راو-«اینکه خیرهایی که ما می‌شناسیم‌ به ما زمینه‌های استقرایی خوبی می‌دهند برای استنتاجات‌ یقینی در مورد خیرهایی که هستند»-موجه نیست. دیوید بازینجر1در مقاله‌اش تحت عنوان«پلانتینجا، کثرت‌گرایی و باورهای دینی موجه»دیدگاه«غیر مبتنی بر قرائن»2پلانتینجا را این‌چنین تعبیر می‌کند که نه عقاید شکل گرفته و نه«مکانیسم شکل‌دهی عقاید»شخص، هیچ کدام نیاز به حمایت دلیل پیشنهادی ندارند،اگرچه‌ بازینجر در پاسخ به گزینه‌های رقیب که تکثرگرایی طرح‌ می‌کند تأکید دارد که«خداگرای دانش‌مدار»به ارزش‌ چنین دلیلی خواهد نگریست،در عین حال معتقد است که‌ او می‌تواند«عقاید شکل‌گرفته»را به عنوان«عقاید بنیادی‌به معنای اخص»حفظ کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.