Skip to main content
فهرست مقالات

دو سویگی عشق و ازدواج

نویسنده:

ISC (29 صفحه - از 228 تا 256)

کلیدواژه ها : عشق ،محبت ،وصال ،عشق حقیقی ،عشق مجازی ،ازدواج ،فراق ،کفویت

کلید واژه های ماشینی : عشق، ازدواج، عاشق، معشوق، عشق حقیقی، محبت، کفویت، وصال، تکلیف، عشق مجازی، عشق و ازدواج، روح، نفس، خانواده، همسر، زن، عشق و محبت، عشق مجازی و عشق حقیقی، انسان، شهوت، حقیقت، رابطه‌ی عشق مجازی با عشق، مقوله‌ی عشق، تبیین اجمالی مقوله‌ی عشق، نفس عاشق و معشوق، تکلیف عاشق در فراق، علاج عشق، معشوق حقیقی، عشق انسان به انسان، سبب

«عشق»، جاذبه‌ای غیرمرئی و پدیده‌ای رازآلود است که مهم‌ترین نقش را در تحرک، قوام و دوام عالم ایفا می‌نماید. اهمیت و نقش تعیین کننده‌ی عشق در هستی، حکمای الهی را بر آن داشته است تا با ژرف‌نگری در مقوله‌ی عشق و تفکیک اقسام و تعیین مراتب آن و ... ، بحثی اساسی را به این مهم اختصاص دهند. نوشتار حاضر به منظور تبیین اجمالی مقوله‌ی عشق، پس از ورود به مباحث معناشناختی عشق، ذکر اقسام و مراتب آن، به مباحثی از قبیل رابطه‌ی عشق مجازی با عشق حقیقی، اختیار و تکلیف در محدوده‌ی عشق مجازی، تکلیف عاشق در فراق و وصال، علت و علاج عاشق و ... می‌پردازد و سرانجام با رویکردی اجمالی به بحث «عشق و ازدواج»، نقش عشق را به عنوان «زمینه» و نیز «پیامد» ازدواج بیان می‌دارد و به مهم‌ترین تدابیر شریعت در جهت تحکیم عشق پس از ازدواج اشاره می‌نماید.

خلاصه ماشینی: "بررسی اشعار مولانا نشان می‌دهد که وقتی مولوی با شمس محشور بوده است، در بسیاری از اشعار وی، نشانه‌های سوز و احساس فراق از شمس، هویدا است؛ زیرا در آن زمان هنوز روح مولوی با روح شمس متحد نشده بود؛ ولی پس از آن‌که سال‌ها از عشق مولانا به شمس می‌گذرد و حتی از جهت ظاهری بین این دو فاصله و فراق می‌افتد و در یکی از عوالم عشق، ناگهان برای مولانا تحولی حاصل می‌شود و وی احساس می‌کند که با وجود دوری و از دست دادن شمس تبریزی به وصال او رسیده است و روح شمس را با روح خود متحد می‌بیند، درباره‌ی وصال پر شور خود که با احساس حصول روح شمس در وجود وی و اتحاد روحی با او حاصل می‌شود، اشعار زیبا و فراوانی را می‌سراید. در ابتدا به سه نکته از نکاتی که سبب حساسیت و موقعیت ویژه‌ی این نوع ازدواج‌ها است، اشاره می‌شود: نکته‌ی اول: عشق نوعی پدیده روحی است که قرار و آرام را از عاشق باز پس می‌ستاند؛ ولی زندگی خانوادگی همانند منشوری است که دارای ابعاد بسیار فراوان است و هرگز نمی‌توان صرفا با تکیه بر این پدیده و حالت روحی، بنیاد زندگی متعالی و هماهنگی را بنا نمود؛ بلکه برای کسب موفقیت، باید اخلاق، دیانت، تعقل و سایر ارزش‌ها را نیز در خدمت عشق گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.