چکیده:
با توجه به آنکه مطالعات مربوط به زنان به بررسی های همه جانبه در ابعاد گوناگون
نیاز دارد، چنین مطالعاتی می توانند جایگاه واقعی زنان را در تاریخ گذشته ما روشن
سازند.
در این پژوهش، با محور قرار دادن اصفهان، پایتخت صفویان، به بررسی جایگاه زنان در
ایجاد بناهای مذهبی پرداخته شده است، به ویژه آنکه با توجه به سیاست مذهبی خاندان
صفوی، در این دوره فرصت مناسبی برای ایجاد بناهای خاص شیعه به دست آمده بود.
خلاصه ماشینی:
تنها چیزی که در وقف نامه ها در ارتباط با اموال قید شده، تأکید واقفان، چه مرد و چه زن، بر این مسئله است که این اموال از مال حلال آنان می باشد و گاه آنان برای نشان دادن حلال بودن مال، چگونگی خرید و تهیه آن را نیز ذکر کرده اند.
البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که بانیان بناهای مذهبی تقریبا بدون استثنا، کار خود را در چارچوب امور وقفی انجام داده اند; یعنی تقریبا هیچ بنای مذهبی پیدا نمی شود که نه تنها چیزی بر آن وقف نشده باشد، بلکه حتی هزینه نگه داری و مرمت آن هم از محل موقوفات تأمین نشده باشد.
بنابراین، بهتر است برای شناخت این اماکن به سراغ وقف نامه ها برویم: در اصفهان، بیش از 57 وقف نامه از دوره صفوی در بایگانی اداره اوقاف این شهر وجود دارند که در میان آن ها 17 وقف نامه از سوی بانوان خیر تنظیم شده اند.
فهرست وقف نامه های بانوان در دوره صفوی موجود در اداره کل اوقاف اصفهان $$$ این جدول گویای آن است که از میان وقف نامه های باقی مانده از زنان این دوره، 5 مورد بر امامان و امام زادگان و 6 مورد بر مدارس تخصیص یافته اند.
البته باید توجه داشت که بانیان بناهای مذهبی تقریبا بدون استثنا کار خود را در چارچوب امور وقفی قرار داده اند; یعنی تقریبا هیچ بنای مذهبی پیدا نمی شود که نه تنها چیزی بر آن وقف نشده باشد، بلکه هزینه نگه داری و مرمت آن هم از محل موقوفات تأمین نگردیده باشد.