Skip to main content
فهرست مقالات

نقش زنان تحصیل کرده در تشکیل و تحکیم خانواده

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 107 تا 122)

کلیدواژه ها :

خانواده ،آموزش ،تربیت ،ازدواج ،زنان تحصیل‌کرده ،تحکیم

کلید واژه های ماشینی : نقش زنان تحصیل‌کرده، خانواده، نقش، ازدواج، نقش زنان تحصیل‌کرده در تشکیل، نظام خانواده، نظام خانواده و نقش زنان، دختر، تأسیس و تحکیم خانواده، نقش زنان تحصیل‌کرده در خانواده

مراد از «زنان تحصیل‌کرده» بانوان آموزش‌دیده در مراکز آموزشی جدید و یا سنتی می‌باشند. در این نوشتار، تمرکز عمده بر نقش زنان تحصیل‌کرده برای خودشان است و سپس نتیجه بحث به نقش آنان برای دیگران تعمیم داده می‌شود. نقش زنان تحصیل‌کرده در رابطه با تأسیس و تحکیم خانواده، در فضاهای متفاوت، آثار گوناگونی را به دنبال دارد. در اینجا نقش زنان تحصیل‌کرده در چهار مرحله ذیل مورد بررسی قرار گرفته است: 1. آغاز آشنایی؛ 2. عشق‌ورزی؛ 3. خواستگاری؛ 4. گذار از خواستگاری تا ازدواج. سپس نقش زنان تحصیل‌کرده برای دیگران در حیطه‌های پژوهشی، آموزشی، مدیریتی مورد تأمل قرار گرفته است. در ادامه، نقش ایشان پس از تأسیس خانواده بررسی شده است. در این زمینه، ابتدا نقش فردی آن‌ها در تدوین برنامه خانواده، شیوه مواجهه با مسائل جدید و سپس نقش آن‌ها برای دیگران مورد بحث واقع شده است. در نهایت، با جمع‌بندی از مباحث سابق، نظام خانواده و نقش زنان تحصیل‌کرده در قالب «تئوری سیستمی» ترسیم و معرفی گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"برای خود پرسش اساسی این قسمت از بحث آن است که زنان تحصیل‌کرده در تأسیس و تحکیم خانواده خود چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟ در یک پاسخ، می‌توان گفت: نقش زنان تحصیل‌کرده می‌تواند منفی یا مثبت ارزیابی شود (و این نکته در سایر قسمت‌های پژوهش نیز صادق است. حاصل کار پژوهشی این پژوهشگران زن از راه‌های گوناگون مثل کتاب و مقاله در اختیار سایران قرار می‌گیرد و عصر حاضر، که رسانه‌های ارتباطی و جمعی نیز به راحتی در اختیار دیگران قرار دارند، مجاری خوبی وجود دارند برای اینکه از طریق رادیو، تلویزیون، نوارهای ویدیویی، لوح‌های فشرده کامپیوتری و بخصوص اینترنت، به پرسش‌های دختران جوان و زنان پرسشگر در بحث تأسیس خانواده از سوی زنان تحصیل‌کرده پاسخ داده شود. برای دیگران زنان تحصیل‌کرده برای دیگر ارکان خانواده و بخصوص زنان، پس از تأسیس خانواده چه می‌توانند بکنند؟ در این میدان نیز همانند قسمت پیش، همه مباحث و مسائل و اقدامات را در سه دسته پژوهشی، آموزشی و مدیریتی می‌توان خلاصه نمود و تنها در ارائه راه‌کارهاست که باید به نکات بدیع‌تری اندیشید؛ مثلا، زنان تحصیل‌کرده می‌توانند برای کمک به زنانی که بی‌سرپناه و بی‌اطلاع از ضوابط و حقوق بانوان هستند، در بستر تشکل‌های مدنی و یا دولتی، شماره تلفن‌های خاص پیشنهاد کنند که دیگر زنان بتوانند از زنان استمداد بجویند و مسائل را به راحتی با آن‌ها مطرح نمایند و راه‌کار بگیرند و یا پایگاه‌های اینترنتی خاصی تعریف کنند تا علاقه‌مندان به راحتی بتوانند اطلاعات لازم در زمینه نظام خانواده را به دست آورند و یا با پیش‌بینی پست الکترونیکی به صورت خصوصی‌تر، مسائل درونی‌تر و جدی‌تر دیگران در سطح خانواده را پاسخگو باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.