چکیده:
مراد از «زنان تحصیلکرده» بانوان آموزشدیده در مراکز آموزشی جدید و یا سنتی میباشند. در این نوشتار، تمرکز عمده بر نقش زنان
تحصیلکرده برای خودشان است و سپس نتیجه بحث به نقش آنان برای دیگران تعمیم داده میشود.
نقش زنان تحصیلکرده در رابطه با تأسیس و تحکیم خانواده، در فضاهای متفاوت، آثار گوناگونی را به دنبال دارد. در اینجا نقش زنان
تحصیلکرده در چهار مرحله ذیل مورد بررسی قرار گرفته است: 1. آغاز آشنایی؛ 2. عشقورزی؛ 3. خواستگاری؛ 4. گذار از خواستگاری تا
ازدواج.
سپس نقش زنان تحصیلکرده برای دیگران در حیطههای پژوهشی، آموزشی، مدیریتی مورد تأمل قرار گرفته است.
در ادامه، نقش ایشان پس از تأسیس خانواده بررسی شده است. در این زمینه، ابتدا نقش فردی آنها در تدوین برنامه خانواده، شیوه
مواجهه با مسائل جدید و سپس نقش آنها برای دیگران مورد بحث واقع شده است.
در نهایت، با جمعبندی از مباحث سابق، نظام خانواده و نقش زنان تحصیلکرده در قالب «تئوری سیستمی» ترسیم و معرفی گردیده
است.
خلاصه ماشینی:
در این نوشتار، مبنای دوم (مبنای زمانی) مورد توجه اساسی قرار گرفته و علاوه بر این، تمرکز عمده نیز بر نقش زنان تحصیلکرده برای خود است و آنگاه نتیجه بحث به نقش آنان برای دیگران نیز تعمیم داده میشود.
برای خود پرسش اساسی این قسمت از بحث آن است که زنان تحصیلکرده در تأسیس و تحکیم خانواده خود چه نقشی میتوانند داشته باشند؟ در یک پاسخ، میتوان گفت: نقش زنان تحصیلکرده میتواند منفی یا مثبت ارزیابی شود (و این نکته در سایر قسمتهای پژوهش نیز صادق است.
برای دیگران زنان تحصیلکرده برای دیگر ارکان خانواده و بخصوص زنان، پس از تأسیس خانواده چه میتوانند بکنند؟ در این میدان نیز همانند قسمت پیش، همه مباحث و مسائل و اقدامات را در سه دسته پژوهشی، آموزشی و مدیریتی میتوان خلاصه نمود و تنها در ارائه راهکارهاست که باید به نکات بدیعتری اندیشید؛ مثلا، زنان تحصیلکرده میتوانند برای کمک به زنانی که بیسرپناه و بیاطلاع از ضوابط و حقوق بانوان هستند، در بستر تشکلهای مدنی و یا دولتی، شماره تلفنهای خاص پیشنهاد کنند که دیگر زنان بتوانند از زنان استمداد بجویند و مسائل را به راحتی با آنها مطرح نمایند و راهکار بگیرند و یا پایگاههای اینترنتی خاصی تعریف کنند تا علاقهمندان به راحتی بتوانند اطلاعات لازم در زمینه نظام خانواده را به دست آورند و یا با پیشبینی پست الکترونیکی به صورت خصوصیتر، مسائل درونیتر و جدیتر دیگران در سطح خانواده را پاسخگو باشند.
جمعبندی و نتیجهگیری در این نوشتار، نقش تحصیلات زنان در دو سطح برای خود و برای دیگران و در دو مقطع قبل تا حین تأسیس نظام خانواده و پس از تأسیس آن مورد بررسی قرار گرفت.