Skip to main content
فهرست مقالات

تبیینی بر مسئله حجاب

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 137 تا 146)

کلیدواژه ها :

حجاب ،امنیت ،طلاق ،انزوا ،پوشش ،راهکارهای مکتب اسلام ،فحشا ،ملل و اقوام گذشته

کلید واژه های ماشینی : حجاب، زن، پوشش، اسلام، تبیینی بر مسئله حجاب، مرد، تبیین گوشه‌هایی از مسئله حجاب، حضرت سلیمان علیه‌السلام زنان، برهنگی، میل

این مقاله برای تبیین گوشه‌هایی از مسئله حجاب ضمن اشاره‌ای به پیشینه این مسئله در ملل و نحل و سایر ادیان، به سؤالاتی در خصوص فلسفه حجاب پاسخ داده است. مهم‌ترین محورهایی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده عبارتند از: تأثیر حجاب بر ایجاد امنیت، تحکیم خانواده، و جلوگیری از فحشا. بنابراین، حجاب نه تنها موجب منزوی بودن زن نمی‌شود، بلکه حضور او را در جامعه راحت‌تر می‌سازد.

خلاصه ماشینی:

"به راستی، «حجاب» چیست؟ آیا حجاب محدودکننده‌ای ذاتی در جامعه است؟ یا عاملی مصونیت‌بخش است؟ آیا حجاب مخصوص دین اسلام است؟ یا در ملل و اقوام دیگر هم وجود داشته است؟ این مقاله به صورت تحلیلی ـ پژوهشی قصد آن دارد تا در جهت پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی این‌چنین، همراه با بهره‌مندی از دیدی منصفانه و بهره‌گیری از منابع و سرچشمه‌های اصیل مکتب اسلام، به مسئله «حجاب» در جامعه اسلامی و اقوام و ملل گذشته و فلسفه آن بنگرد تا از این رهگذر، به چشم‌اندازی درباره وضعیت اجرای این دستور استوار و ارزش مستحکم در جامعه امروزین اسلامی ایران دست یابد. اولا، این پرسش زمانی درست است که منظور از «حجاب» چادر باشد، ولی اگر حجاب به معنای پوشش باشد، که چادر هم نوعی پوشش است، چنین اشکالی پیش نمی‌آید؛ زیرا اگر به مناطق گوناگون کشورمان بنگریم، غالب زنان روستایی در شالیزارها و دیگر عرصه‌های کشاورزی، فعالیت‌های خود را با حفظ حجاب، انجام می‌دهند و جالب آنکه حتی این کار را در بسیاری اوقات، بهتر و برتر از مردان به انجام می‌رسانند. آیا این شیوه کارآمد است؟ انسان به چیزی حرص می‌ورزد که هم از آن منع و هم به سوی آن تحریک شود، اما حجاب و پوشش زن در جامعه چنین نیست، بلکه حجاب از نگاه اسلام، تنها به منزله پوششی است که زن را در برابر تیرهای سهمگین نگاه مرد، که زهر گناه را با خود به همراه دارند، حفظ می‌کند و به او مصونیت می‌بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.