Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر شیعی و تأثیر آن بر جایگاه زن در نقاشی ایران معلصر (در دوره های سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی)

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 5 (18 صفحه - از 105 تا 122)

کلیدواژه ها : هنر ،نگارگری ،زن ،تحولات ،نقاشی ،تفکر شیعی

کلید واژه های ماشینی : جایگاه زن در نقاشی ،تفکر شیعی ،هنرهای تجسمی ،زن در نقاشی ،نقاشی ایران ،شیعی ،آثار هنری ،انقلاب اسلامی ،جایگاه زن ،نگارگری ایرانی ،تجسمی ،نگاه به زن ،نگارگری ایران ،مذهبی ،زن در آثار هنری ،دوره پس از انقلاب ،آثار تجسمی ،هنر ایرانی ،هنرهای تصویری ،زن ایرانی ،مکاتب هنری ،آثار نقاشی ،دوره‌های سیاسی ،عناصر تصویری ،باورهای مذهبی ،زن در آثار ،سلطه سیاسی ،دوره‌های هنری ،جدید ،سنت‌های تصویری

هنر به عنوان یکی از عرصه‌های فعالیت بشر، از دیرباز تا کنون، با ظهور و بروز در نقش‌ها و تعاریف گوناگون، تداوم یافته است. هنرهای تجسمی گروه عمده‌ای از آثار هنری را تشکیل می‌دهند که به لحاظ قدمت و کمیت و ویژگی روایی ـ بیانی، حایز اهمیتند. تجزیه و تحلیل آثار تجسمی این امکان را به ما می‌دهد تا روند پیوسته رشد اندیشه بشری و نگاه او به پیرامون را در جوامع سازنده این آثار بررسی کنیم. اصلی‌ترین این تفکرات، باورهای مذهبی و رویکرد به مبدأ و مقصد آفرینش است. تفکر شیعی نیز به واسطه وقوع مکانی در سرزمین‌های دارای هنر و تمدن، می‌تواند محمل تحولات متناسب با خود گردد و به باز تعریف موضوعاتی همچون «نگاه به زن» منجر شود؛ چرا که جایگاه زن یکی از وجوه تمایز و برتری اندیشه شیعی نسبت به سایر مکاتب است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.