Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر شیعی و تأثیر آن بر جایگاه زن در نقاشی ایران معلصر (در دوره های سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی)

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 105 تا 122)

کلیدواژه ها : هنر ،نگارگری ،زن ،تحولات ،نقاشی ،تفکر شیعی

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، زن، جایگاه زن در نقاشی ایران، تفکر شیعی، ایران، نگارگری، تصویر، اسلامی، انقلاب اسلامی، آثار، تجسمی، مکتب، تفکر شیعی و تأثیر، جریان نقاشی انقلاب اسلامی ایران، اندیشه، نگارگری ایرانی، دوره‌های سیاسی، آثار هنری، جریان تحولات هنرهای تصویری، تأثیر، اجتماعی، نگاه، هنر ایرانی، تحولات هنرهای تصویری در ایران، برتری اندیشه شیعی، سلطه، غرب، هنر نگارگری ایرانی، نگارگری زن در دوره‌های سیاسی

هنر به عنوان یکی از عرصه‌های فعالیت بشر، از دیرباز تا کنون، با ظهور و بروز در نقش‌ها و تعاریف گوناگون، تداوم یافته است. هنرهای تجسمی گروه عمده‌ای از آثار هنری را تشکیل می‌دهند که به لحاظ قدمت و کمیت و ویژگی روایی ـ بیانی، حایز اهمیتند. تجزیه و تحلیل آثار تجسمی این امکان را به ما می‌دهد تا روند پیوسته رشد اندیشه بشری و نگاه او به پیرامون را در جوامع سازنده این آثار بررسی کنیم. اصلی‌ترین این تفکرات، باورهای مذهبی و رویکرد به مبدأ و مقصد آفرینش است. تفکر شیعی نیز به واسطه وقوع مکانی در سرزمین‌های دارای هنر و تمدن، می‌تواند محمل تحولات متناسب با خود گردد و به باز تعریف موضوعاتی همچون «نگاه به زن» منجر شود؛ چرا که جایگاه زن یکی از وجوه تمایز و برتری اندیشه شیعی نسبت به سایر مکاتب است.

خلاصه ماشینی: "هرچند بیان هنری دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و به لحاظ روش انتقال پیام، از شیوه‌های نگارش و گفتار متمایز است، ولی با آنکه این پیچیدگی‌ها طیفی از فرضیه‌ها را در نتیجه‌گیری از یک اثر هنری پیش‌روی قرار می‌دهند، خلوص و صداقتی که در این‌گونه آثار وجود دارد بهتر از هر ابزار و اثر دیگری می‌تواند به پرسش‌های ما درباره خود اثر، خالقش و دوره پیدایش آن پاسخ دهد. 3. تحول در شیوه ارائه آثار هنری نقاشی ایران پس از تاریخ یاد شده به دلیل مناسبات جدید اجتماعی، که به وجود آمد، تعاریف جدیدی برای خود پیدا کرد و به فراخور این تعاریف، شکل ارائه آثار هنری نیز دچار تغییر شد. نقاشی دیواری در این زمان، به دلیل جنبه‌های اجتماعی‌اش، بخش قابل توجهی از تولید هنری نقاشان را به خود اختصاص داد و سایر مشتقات هنر نقاشی همچون طراحی (گرافیک) و طنز تصویری نیز به موازات نقاشی دیواری، بخشی از آثار هنرمندان را شامل گردید. زن در نگارگری ایرانی حضور زن در آثار هنری طی دوره‌های گوناگون تاریخ هنر ایران، همچون سایر عناصر، تابع این قاعده کلی است: بازنمایی و به تصویر کشیدن هر یک از عناصر طبیعی، انسانی و تخیلی در این‌گونه آثار، منطبق بر نگرش و استنباط جامعه و هنرمندان به این عناصر است. در هر حال، آنچه که می‌توان از تطبیق جلوه‌های نگارگری زن در دوره‌های سیاسی قبل و بعد از انقلاب نتیجه‌گیری کرد این است که جایگاه زن در نقاشی ایران به صورت محسوس و آشکاری متفاوت شده است و تحقیقات و تفکرات شیعی و نمادها و اسطوره‌های شیعی در رنگ‌ها، طراحی نگاره‌های تک شخصی، آثار برخی موضوعات سیاسی ـ اجتماعی تغییر یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.