Skip to main content
فهرست مقالات

زن مسلمان و تصویر او در سیاست و امپریالیسم خبری

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 153 تا 168)

کلیدواژه ها :

فمینیسم ،سکولاریسم ،رسانه جمعی ،امپریالیسم خبری ،رسانه‌های جهانی

کلید واژه های ماشینی : زن، زن مسلمان، تصویر، رسانه‌های غرب از زن مسلمان، امپریالیسم خبری، غربی، اسلام، حجاب، سیاست و امپریالیسم خبری، تصویر تحریف‌شده رسانه‌های غرب

رشد فزاینده صنعت ارتباطات در سایه پیشرفت بشر در عرصه فناوری، عصر حاضر را به «عصر ارتباطات» تبدیل کرده است. فناوری همواره در اختیار صاحبان سرمایه و قدرت قرار داشته و رسانه‌های ارتباطی نیز به صورت ابزاری برای اجرای سیاست‌های توسعه‌طلبانه آنان درآمده‌اند. جهانی‌شدن، که فضای ارتباطات را درنوردیده و رؤیای «دهکده جهانی» را عملی ساخته، اکنون در خدمت پنهان و آشکار به امپریالیسم خبری جهانی، نقش خود را در ابعاد گوناگون زندگی بشری و مسموم ساختن این فضا آشکار می‌سازد. در این میانه تصویر تحریف‌شده رسانه‌های غرب از زن مسلمان به عنوان عنصر سازنده جامعه نگاه برخی از مسلمانان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

خلاصه ماشینی:

"در این میانه تصویر تحریف‌شده رسانه‌های غرب از زن مسلمان به عنوان عنصر سازنده جامعه نگاه برخی از مسلمانان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. (1) این وضعیت با توجه به زمینه فرهنگی و متفاوت رسانه‌های خارجی، موجب بروز مسائل مهمی در سطح کشورها شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از معتقدان سرسخت ارزش‌های اسلامی نیز خواسته و ناخواسته، در موارد متعدد، با رجوع به این رسانه‌ها، اخبار قابل اعتنای حوزه‌های عملی خود را از آن‌ها کسب کرده‌اند و با توجه به جریان هدایت شده آن‌ها و گزینشی عمل کردن این رسانه‌ها در انتقال پیام، به واقع، تصمیمات خود را بر آن‌ها منطبق کرده‌اند، بدین‌روی، طبیعی است که به سبب زمینه‌های فرهنگی و سیاسی، اطلاعات مزبور گزینشی بوده و ناخواسته تصمیمات این گروه را نیز هدایت کرده باشند. امپریالیسم خبری سعی می‌کند تا اهداف خود را از طریق رسانه‌هایی دنبال کند که در بین مردم بیشترین مقبولیت را دارند؛ مثلا، تلویزیون در بریتانیا به عنوان پراستفاده‌ترین رسانه در اختیار فیلم‌ها و درام‌هایی مانند «Eastenders»، «BBCl¨s»، «The life»، «BBC2¨s»، تصاویری از ارزش‌های فرهنگ‌های غربی ارائه می‌کند که هیچ نشانی از هویت دینی در آن‌ها نیست و یا صرفا تصویری خشونت‌بار از دین ارائه می‌دهد. ) حقانیت دین خود، چندی است که شتاب یافته، اما مسئله این است که متأسفانه تکلیف بسیاری از ملل جهان سوم، بخصوص تکلیف مسلمانان با مذهبشان، را زبان و منطق رسانه‌های غربی روشن می‌کند: اینکه رسانه‌ها با عدم انعکاس دقیق تاریخ مردم و رویدادهای جاری مسلمانان، تصویری کلیشه‌ای از آن‌ها در ذهن مردم جهان ارائه کرده‌اند؛ اینکه بسیاری از مسلمانان همچون مردم آفریقا از لحاظ اقتصادی بیشتر به مسیحیان شباهت دارند؛ اینکه ارزش‌های رایج در قالب‌های رسانه‌های جمعی با ارزش‌های رایج در کشورهای اسلامی در تقابل هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.