Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب "صدی الحیاه"

ناقد:

(12 صفحه - از 115 تا 126)

کلیدواژه ها :

قواعد املایی ،همزه وصل و قطع ،مقصور ،ممدود ،حروف ناصبه

کلید واژه های ماشینی : کتاب، همزه، واژه، نقد و بررسی کتاب، اشتباهات، مقصور، ممدود، عربی، نگارش، فعل، آموزش، زبان، اسم، بررسی دقیق کتاب المرحلة‌المتوسطه، قواعد، تلفظ، متن، سعی، دانشجو، اشتباهات موجود در کتاب دسته‌بندی، فرهنگ، ذکر، اصول نگارش زبان عربی، زبان عربی، شیوه‌های آموزش خودداری، مقاله، الف، علم، ذکر محاسن، جمله

در این مقاله سعی شده است ضمن مطالعه و بررسی دقیق کتاب المرحلة‌المتوسطه ــ جلد سوم از مجموعه ارزشمند «صدی‌الحیاة» ــ و ذکر محاسن آن، اشتباهات موجود در کتاب دسته‌بندی و با شماره‌گذاری و نظم خاصی ارائه شود. از سوی دیگر، سعی شد از سلیقه و ذوق شخصی در ارائه مطالب یا شیوه‌های آموزش خودداری شود. آنچه در این مقاله ذکر می‌شود، با استناد به کتاب‌های معتبر صرفی، نحوی، لغوی، و ادبی است؛ که این امر باعث می‌شود از اظهارنظرهای غیرمنصفانه درامان باشیم. نباید فراموش کرد که نقد و بررسی کتاب، امری بس دشوار است، و به انصاف علمی و تعهد عملی ویژه‌ای نیاز دارد، که امید است خداوند منان ما را از آن محروم نسازد. الهی ز آلایشم دور دار وگر زلتی هست معذور دار

خلاصه ماشینی: "لذا علاوه بر اینکه نامگذاری افعال به «مقصور» و «ممدود» مغایر با عرف پذیرفته‌شده یا قاعده رایج (1) است، موارد ذکر شده نیز با تعریف موردنظر مطابقت ندارد، زیرا به‌نظر نویسندگان کتاب (در ص 52 و 53)، فعل «بنی» مقصور و فعل «دعا» ممدود است درصورتی‌که هر دو فعل معتل ناقص و مختوم به الف هستند و تنها تفاوتشان در صورت نگارش «الف» است: «الف» اگر سومین حرف واژه و اصل آن «واو» باشد، به‌صورت «ا» نوشته می‌شود مانند العصا (ع، ص، و) و تلا (ت، ل، و)؛ اما اگر اصل آن «یاء» باشد، به‌صورت «ی» نوشته می‌شود مانند الفتی (ف، ت، ی) و هدی (ه ، د، ی). 7. همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از ویژگی‌های خوب کتاب، وجود یک فرهنگنامه یا فرهنگ واژگان یا واژه‌نامه (1) و شرح لغات در جمله است، که در آغاز هر درس وجود دارد؛ اما دقت در ارائه و توضیح واژه‌ها، امری ضروری است؛ چرا که وقتی دانشجویان واژه‌ای را می‌آموزند، در گفت‌وگو، انشا و نوشته‌های خود آن را به کار می‌برند، و اگر این کار باعث استعمال نادرست یا به اصطلاح کاربرد غلط (2) واژه شود، موجب می‌شود که این واژه‌ها به‌صورت غلط در حافظه درازمدت آنان ثبت شود و ممکن است چند سال بعد همین واژه‌ها و اصطلاحات که مخالف با قواعد یا الگوهای (3) صرفی است، به شکل «غلط رایج» در میان فرهیختگان ما شایع شود، که اصلاح آن کار آسانی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.