Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد عقل در کلام شیعه

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،کلام ،کاربرد عقل در کلام شیعه ،برهان ،مقدمات دلیلهای عقلی در کلام ،وحی ،سمع ،امام ،پیامبر ،دلیلهای عقلی در کلام شیعه ،یقینی ،علم کلام ،براهین عقلی در کلام شیعه ،استدلال ،خدا ،استدلالهای عقلی در کلام شیعه ،مخلوق ،علم ،معتزله ،امامیه ،حد وسط ،دلائل بر مقدمات یقینی ،اصول امامیه از علوم معتزله ،دلیلهای کلامی شیعه ،اصول ،نه‌ی ائمه اطهار از کلام ،دلیل ،ائمه طاهرین ،نقل ،ادله علم کلام

خلاصه ماشینی:

"کاربرد عقل در کلام شیعه علی زمانی قسمت دوم 4-مقدمات دلیلهای عقلی در کلام شیعه: مقدماتی که تشکیل دهندۀ صغریات و کبریات دلیلهای کلامی شیعه هستند عبارتند از«قضایای یقینی» در این راستا محقق لاهیجی(متوفای 1071 ق) می‌گوید:ادله علم کلام باید یقینی باشد(نه مشهوری) زیرا در امور اعتقادی بلکه امور عملی نیز به«ظن» اعتباری نیست،و این است معنای عقیده دینیه‌ای که منسوب است به دین حضرت محمدصلی الله و علیه و آله و سلم طریق تحصیل در معرفت بنوعی که منسوب به تقلید نباشد منحصر است در طریق«برهان»و بنای دلائل بر مقدمات یقینی،خواه «حکمت»نام آن کنند و خواه«کلام»1. بر این پایه ثابت شد که نهی ائمه اطهار از کلام در مورد گروهی بود که بر استدلال مسلط نبودند و امر آنان متوجه گروهی بود که راه و روش استدلالهای عقلی را نیکو می‌دانستند،در این راستا نظریه محقق لاهیجی-قدس سره-بر این است که:اکثر اصول ثابت کلامی نزد امامیه از امامان معصومشان-صلوات الله علیهم اجمعین-با آنچه از محققین و متقدمین فلاسفه ثابت شده مطابقت دارد و مبنی بر قواعد فلسفه حقه است همانطوری که این امر بر محققان پوشیده نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.