چکیده:
ایران کشوری است که دارای انواع ذخایر معدنی باارزش میباشد.یکی از این ذخایر ارزشمند،مربوط به سنگهای تزیینی و نماست که قابلیت برش و مصرف در ساختمانسازی،کارهای سازهای،یادمانها و منظرهسازی را دارد. از نظر تعریف تجاری،سنگهای تزیینی و نمای ایران در گروههای مختلف،قابل دستهبندی میباشند که عبارتند از:سنگهای گرانیت،آهکی، مرمر،ماسهسنگی،چینی،مرمریت،تراورتن و کنگلومرا.ذخایر قابل توجهی از این سنگها در نقاط مختلف کشور شناسایی شده و بعضا در حال استخراج و بهرهبرداری میباشند. با وجود آنکه ایران پس از ایتالیا،دومین کشور بزرگ تولیدکننده سنگهای تزیینی و نما میباشد،سهمی در تجارت جهانی سنگ ندارد.این در حالی است که ذخایر غنی و مرغوب سنگ ایران،زمینهء لازم برای داشتن جایگاه مناسب در بازار جهانی سنگ را در دسترس قرار داده است. خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با آقای جعفر ارضاء کارشناس خبره سنگ ایران،عمدهترین مسایل و مشکلات مبتلابه بهرهبرداری از معادن سنگ،فرآوری سنگ،تولید و تجارت داخلی و خارجی آن را جویا شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) آقای ارضاء که نایب رییس و دبیر اتحادیهء تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران است،مدرک کارشناسی در رشتهء بازرگانی و کارشناسی ارشد در رشتهء اقتصاد بین المللی از دانشگاه تهران اخذ کرده و بیست سال در رشتهء معدن بازرگانی معادن و امور اجرایی این بخش سابقهء فعالیت دارد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی،عضو هیأت مدیرهء چند شرکت گروه ملی صنایع فولاد و از سال 1365 به صادرات مواد معدنی روی آورد.
خلاصه ماشینی:
"با وجود آنکه تعداد معادن(از جنبۀ افزایش سینه کار هر معدن)و مقدار استخراج سنگ و نیز کیفیت سنگهای برداشت شده،نسبت به گذشته بهبود یافته است و قانون جدید معادن میتواند راهگشای مناسبی باشد،اما برای دستیابی به جایگاهی در بازار جهانی سنگ باید بهرهوری افزایش و قیمت تمام شده سنگ کاهش یابد.
*آقا قانون جدید معادن میتواند کمکی به بهبود تولید و صادرات سنگهای تزیینی بکند؟ *با وجود تمام نارساییها و کاستیها،اگر براساس مدیریت صحیح،قانون جدید معادن به اجرا درآید و در آییننامههای آن جزییات و نکات کلی و ابهامها،معلوم شود و اختیارات و مسؤولیتها مشخص گردد،بهگونهای که جایی برای تفسیر به رأی باقی نماند،با بهکارگیری امکانات موجود میتوان صادرات سنگ را تا پایان دومین برنامۀ پنج سالۀ توسعۀ اقتصادی کشور به دو برابر میزان کنونی رساند.
*دیدگاه برنامۀ اول و دوم توسعۀ اقتصادی کشور،نسبت به سرمایهگذاری در تولید و صادرات سنگهای تزیینی و نما چیست؟ *بهطور کلی میتوان گفت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 68(شروع برنامۀ اول)رقم قابل توجهی در معادن سنگ ایران سرمایهگذاری نشده بود و معادن موجود با تجهیزات و امکانات پیشین خود فعالیت میکردند.
*به نظر شما چه میزان سرمایهگذاری برای تجهیز معادن سنگهای تزیینی لازم است؟ *برای تجهیز معادن غیرفعال و تکمیل تجهیزات و ماشینآلات معادن فعال و واحدهای سنگبری تا پایان برنامۀ دوم حدود 20 میلیارد دلار و 500 میلیارد ریال سرمایهگذاری لازم است تا تولید 5 میلیون متر مربع سنگ خاص برای صادرات تحقق یابد و سالانه حدود 200 هزار تن سنگ خام نیز صادر شود."