چکیده:
حضور در بازارهای جهانی و کسب سهم متناسب با توانمندیهای اقتصادی،از اهداف اصلی توسعهء اقتصادی پایدار برای جوامع امروزی است.در این راستا،تقویت بنیهء رقابت تولیدات ملی در بازارهای بین المللی، نیازمند کاهش هزینههای تولید و قیمت تمامشده و دستیابی به محصول دارای کیفیت قابل قبول استانداردهای جهانی است،زیرا که نداشتن کالای قابل قبول با کیفیت استاندارد،خودبهخود تمام تلاشهای بازاریابی،تبلیغات و مذاکرات تجاری را برباد میدهد. لذا مدیران بنگاههای تولیدی و خدماتی،نخستین اصلی را که میبایست بدان توجه داشته باشند،کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی است تا بتوانند در صحنهء تجارت جهانی حضوری قوی و مستمر داشته باشند. در این گزارش،به بررسی نقش استاندارد در صادرات میپردازیم و اثرات مثبت عرضهء محصولات استاندارد به بازارهای بین المللی بر تجارت خارجی را ارزیابی مینماییم.
خلاصه ماشینی:
"به همان اندازه که با استفاده از شیوۀ تجارت الکترونیکی میتوان به سهولت بیشتر وارد عرصۀ تجارت بین المللی شد،به همان درجه نیز ارایۀ کالاها و خدمات فاقد کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی،خروج از بازار را سریعتر ساخته است.
با توجه به تغییراتی که در سطح تجارت منطقهای و تجارت جهانی در دو دهه اخیر به وجود آمده است،یگانه راه حضور مستمر و قوی در بازارهای جهانی و کسب سهم متناسب در این بازار،نیازمند رعایت استانداردهای بین المللی در تولید و عرضۀ کالاها و خدمات میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *مدیریت کیفی به واحدهای دارای ضوابط استانداردهای بین المللی اجازه میدهد که با افزایش بهرهوری،صرفهجویی در هزینهها و کاهش ضایعات،بتوانند کالاها و خدمات خود را با بهای نازلتری عرضه کنند.
با توجه به این تحول عمیق در روند تجارت بین المللی، واحدهای تولیدی برای حضور در بازارهای بین المللی و کسب توان لازم برای رقابت،دیریازود مجبور میشوند شرایط خود را با استانداردهای سری ایزو 9000 تطبیق دهند."