چکیده:
تلاش برای راهیابی به بازارهای جهانی و رشد صادرات غیرنفتی، عمدهترین هدف اقتصادی کشور میباشد که در سالهای آتی تمام تلاش نیروهای متخصص و کاردان را به خود متمرکز خواهد نمود. برای حضور فعال در بازارهای جهانی و رقابت در عرصههای بین المللی، مهمترین مسأله،داشتن کالاهای قابل رقابت میباشد.کالاهایی که ازنظر کیفیت و قیمت بتواند جایگاهی در بازارهای مورد بحث به وجود آورند.در این راستا،نخستین گام استاندارد نمودن کالاها و تلاش برای کاهش هزینههای تولید میباشد که میبایست در رأس وظایف مدیران واحدهای تولیدی قرار گیرد. خبرنگار نشریهء«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با مهندس محمد حسین کلانتر معتمدی،معاون تدوین استاندارد و کنترل کیفیت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،عمدهترین مباحث مربوط به استانداردهای ملی و بین المللی و راههای حضور در بازارهای خارجی را جویا شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)مهندس کلانتر معتمدی،فارغ التحصیل رشتهء مهندسی صنایع،مدیریت تدوین استاندارد،مدیریت نظارت بر کالاهای صادراتی و وارداتی،مدیریت کنترل کیفیت در سیستمهای کیفی در بخش فلزی و غیرفلزی را نیز که زیرمجموعهء معاونت تدوین استاندارد و کنترل کیفیت میباشد،به عهده دارد. ماحصل این گفتوگو را باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"نقش استاندارد کالاها در صادرات و اقتصاد ملی کشورهای مختلف چیست؟ *اگر قبول کنیم کالاهایی بیشتر شانس صادرات دارند که از قیمتهای ارازن برخوردار باشند،هزینۀ تمامشده کمتری داشته باشند،کیفیت بالاتری برای جلب توجه مشتری داشته باشند،به موقع و در حد اقل زمان لازم به دست مشتری برسند، ازنظر حملونقل،محصول آسیبی نبیند،ازنظر بستهبندی به نحوی باشد که ویژگیهای بهداشتی و فیزیکی را بتواند حفظ کند،همۀ این عوامل در فروش بیشتر با سود افزونتر مؤثر تمامی این ویژگیها در استاندارد کالا حاصل میشود.
به همین جهت مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران حدود 5 سال است که فعالیت خود را در زمینه گواهینامههای بین المللی ایزو 9000 متمرکز کرده و به عنوان مرجع تأیید صلاحیت در این زمینه عمل میکند و بر تمام فعالیتهای سیستمهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت نظارت دارد.
به کمک این آزمایشگاهها،مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نه تنها بر تولیدات داخلی نظارت دارد،بلکه در مبادی ورودی و خروجی کشور کالاهای صادراتی را بدون نیاز به آزمایشگاههای مرکز در اسرعوقت آزمایش میکند و گواهی استاندارد برای صدور کالا صادر مینماید.
البته در این مورد که به صورت مستمر چنین امری وجود داشته باشد،مدرکی در دست نیست و چیزی مشاهده نشده است،ولی در مواقعی خریدار با مشخصات و ویژگیهای خاص خود کالایی را طلب میکند،مؤسسۀ استاندارد نیز پس از آنکه نظرات مشتری را دریافت میکند،براساس خواست مشتری کالا را آزمایش میکند و اجازۀ صدور میدهد،اما پس از اینکه کالا به دست مشتری میرسد و وی چه عملی انجام میدهد و آیا واقعا کالا به مصرف خاصی که باید برسد،میرسد یا نه،طریقۀ پیگیری آن برای مؤسسه میسر نیست."