Skip to main content
فهرست مقالات

با حفظ استاندارد کالاهای صادراتی، شهرت کالاهای ایرانی گسترش می یابد

مصاحبه شونده:

ISC (6 صفحه - از 86 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : استاندارد، حفظ استاندارد کالاهای صادراتی، کالاهای صادراتی، مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی، اهداف رشد صادرات غیرنفتی، اصول استاندارد در محموله‌های صادراتی، ایران، صادرکنندگان، کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بازارهای

تأمین تمام زمینه‌های لازم برای دست یافتن به رشد صادرات غیرنفتی و درنتیجه استمرار رشد و توسعهء اقتصادی کشور،مسؤولیت مشترک دولت‌ و بخش خصوصی است.در این راستا ضرورت دارد تمامی نهادهای وابسته‌ به دولت در تدارک زمینه‌های لازم کوشا باشند و صادرکنندگان نیز با همکاری با نهادهای مورد بحث،تلاش نمایند اهداف اقتصادی کوتاه و بلندمدت کشور تأمین گردد. یکی از مباحث عمده که به حفظ بازارهای صادراتی و اعتبار کشور می‌انجامد،صدور کالاهای با کیفیت استاندارد می‌باشد.در این زمینه نیز تلاش متقابل نهادهای دولتی ذی‌ربط و صادرکنندگان ضروری است تا اهداف رشد صادرات غیرنفتی و جایگزینی آن با درآمدهای نفتی،محقق‌ گردد. خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای مرتضی‌ تبریزی مدیر بازرسی و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی‌ مؤسسهء استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،مسایل مربوط به استاندارد بودن کالاهای صادراتی و ضرر و زیان‌های ناشی از رعایت نکردن اصول‌ استاندارد در محموله‌های صادراتی برای صادرکنندگان و اقتصاد کشور را جویا شد،که باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی: "علاوه بر آن تمام کالاهایی که برای مصرف داخلی مشمول استاندارد اجباری هستند نیز هنگام صدور باید مطابق با استانداردهای ملی ایران باشند،مگر آنکه خریدار مشخصات یا ویژگی‌های خاص دیگری را طلب کند. در دو سال گذشته شورای عالی استاندارد مقرر کرده است به منظور تضمین کیفیت کالاهای صادراتی،علاوه بر صدور گواهی استاندارد برای محموله‌های مشمول استانداردهای اجباری،از صادرکنندگان نیز تعهد تطبیق با استاندارد اخذ شود،تا چنانچه در آن سوی مرز برای خریدار محموله مشکلی به وجود آید،بتوان از صادرکننده،غرامت لازم را گرفت. استانداردهای ایران با هدف حفظ شهرت و اعتبار کالاهای صادراتی ایران در بازارهای بین المللی تدوین شده است و به‌طور طبیعی مؤسسۀ استاندارد برای آنها ویژگی‌هایی را بیان کرده است که بتواند نیازهای بازارهای جهانی را مرتفع سازد. در سال 1339 مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قانونمند شد و فعالیت اصلی آن تدوین استاندارد کالاهای صادراتی،راهنمایی و ارشاد صادرکنندگان در زمینۀ تهیۀ کالا برای دستیابی به بازارهای مطلوب صادراتی بود. در سال 1349 قانون مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با افزون یک الحاقیه،تغیر کرد و مؤسسه موظف شد برای حفظ عرضۀ کالاهای صادراتی با کیفیت،کالاهای مورد مصرف در بازار داخلی را نیز استاندارد کند. *آیا فعالیت مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در جهت بهبود کیفیت کالاهای صادراتی بوده است؟ *از آنجا که تمام استانداردهایی که از سوی مؤسسه تدوین می‌شود،برمبنای استانداردهای بین المللی است،اگر این استانداردها به اجر درآیند،به‌طور طبیعی کالاهای ایرانی به نحو شایسته‌ای در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.