Skip to main content
فهرست مقالات

گسترش فرهنگ استاندارد کردن کالاها الزامی است

مصاحبه شونده:

ISC (9 صفحه - از 107 تا 115)

کلید واژه های ماشینی : استاندارد، ضوابط استاندارد کالاهای صادراتی، تولید، صنایع، مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی، رعایت مقررات و ضوابط استاندارد، کالاهای صادراتی، کیفیت، ایران، استاندارد اجباری

استاندارد کردن کیفیت کالاهای تولیدی برای مصرف داخلی یا صادارت‌ از جنبه‌های مختلف،مزایای غیرقابل انکاری دارد.اگر استاندارد اجباری‌ برای کالاها جهت عرضه به بازار داخلی رعایت شود،کیفیت کالاها روبه‌روز افزایش می‌یابد و قابل عرضه در بازارهای خارجی خواهد بود.از سوی دیگر رعایت مقررات و ضوابط استاندارد کالاهای صادراتی،به حفظ بازارهای‌ فروش در خارج از مرزها و گسترش این بازارها و در نتیجه رشد صادرات‌ غیرنفتی کمک می‌کند. با وجود مزایایی که ذکر شد،هنوز در جامعه ایران،استاندارد کالاها جایگاه واقعی خود را ازنظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیافته است و می‌بایست برای گسترش این فرهنگ تلاش کرد. خبرنگار نشریهء«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با خانم فرشته‌ جراحی،رییس ادارهء جمع‌آوری اطلاعات گروه استاندارد و کیفیت وزرات‌ صنایع مسألهء پیدایش استانداردها در ایران و جهان،تأثیر آن در رشد تجارت و نیز کاهش هزینه‌های تولید،راه‌های گسترش فرهنگ استاندارد در جامعه و...،را جویا شد. ماحصل این گفت‌وگو را باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"در این زمینه سعی می‌شود در شکل،بسته‌بندی و مواد اولیه از بهترین استفاده کنیم که این امر بالا رفتن کیفیت کالای تولیدی را سبب می‌شود و رقابت در بازارهای جهانی را آسان‌تر می‌سازد *آیا تمامی کالاهای صنعتی ایران که جنبۀ صادرات دارند،دارای استاندارد ملی می‌باشند؟ *مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یک خروجی برای کالاها در نظر گرفته است که طی آن اگر صادرکننده بخواهد کالایی را صادر کند،حتما باید تأیید مؤسسۀ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دریافت دارد. برای اینکه بتوان روی کالاهایی مانند مواد غذایی و کشاورزی،استاندارد را رایج کرد،باید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،قوانین و مقررات استاندارد اجباری خود را گسترش دهد تا تمامی کالاهای این رشته شامل استاندارد شوند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) متأسفانه افرادی که برای خرید خط تولید یا دانش فنی به خارج سفر کرده‌اند،به دلیل ناآگاهی از یک سری ضوابط، نقشه‌های کامل محصولات و استانداردهایی که باید در آنها به کار گرفته شود را دریافت نکرده‌اند،اما کشورهای خارجی در دریافت این نوع اطلاعات بسیار هشیار هستند،وقتی بخواهند کالایی را از ایران خریداری کنند،چندین نوع اطلاعات از طرف فروشنده می‌خواهند،یکی از این اطلاعات،رعایت استانداردهایی است که در تولید کالا انجام شده است که باید با ضوابط و مقررات خاص کشور خریدار نه فقط کشور فروشنده مطابقت کند. در این زمینه برای بهبود وضعیت چه سیاستی باید اعمال شود؟ *مهر استاندارد از سوی مؤسسه به محصولی اعطا می‌شود که شرکت تولیدکننده استانداردهای تدوین شده در زمینۀ آن محصول را رعایت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.