Skip to main content
فهرست مقالات

توانمندی های اقتصادی کشورهای مسلمان برای ایجاد بازار مشترک اسلامی

اسفند 1376 - شماره 127 (7 صفحه - از 15 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : سازمان کنفرانس اسلامی ،عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،بازار مشترک اسلامی ،صادرات کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،ایجاد بازار مشترک اسلامی ،عضو سازمان کنفرانس ،بازار مشترک ،تشکیل بازار مشترک اسلامی ،ارزش صادرات کشورهای عضو سازمان ،سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،سازمان جهانی تجارت ،صادرات کشورهای عضو سازمان ،کشورهای عضو سازمان ،درصد ارزش صادرات کشورهای عضو ،نمایشگاه جهان اسلام ،جهان اسلام ،کشورهای مسلمان ،سازمان کنفرانس ،تشکیل بازار مشترک ،کشورهای اسلامی ،تجارت جهانی ،رشد و توسعه اقتصادی ،اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ،دلار ،توسعه اقتصادی ،عضو سازمان ،کشورهای عضو ،جمهوری اسلامی ایران ،بانک توسعه اسلامی

همگرایی اقتصادی در قرن بیستم،بیش از پیش در سطح‌ جهان مطرح شده و بلوک‌های اقتصادی قوی مانند اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا،پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی و...،تشکیل گردید.بلوک‌های اقتصادی که‌ منطقه‌گرایی را برای بهره‌گیری از تجارت آزاد میان خود برگزیدند،توانستند در سایه این‌گونه اتحادیه‌ها به رشد و توسعه اقتصادی سریع و پایدار و افزایش سطح همکاری‌های‌ اقتصادی-تجاری دست یابند. باوجود بحث‌های مربوط به آزادسازی تجارت جهانی و تشکیل سازمان جهانی تجارت برای گسترش مناسبات تجاری‌ میان ملل مختلف جهان با لغو موانع تجاری غیرتعرفه‌ای،هنوز بسیاری از کشورهای رو به رشد جهان از جمله کشورهای‌ مسلمان توانمندی لازم برای بهره‌گیری از تجارت آزاد را ندارند. در این راستا،کارشناسان ایجاد بازار مشترک اسلامی برای‌ ترویج مناسبات اقتصادی-تجاری میان پنجاه‌وپنج کشور مسلمان با یک‌میلیاردودویست‌میلیون نفر جمعیت و توانایی‌های بالقوه بسیار را مؤثر می‌دانند. با این حال،هنوز پایگاه‌های لازم برای به وجود آمدن این‌ بازار فراهم نشده است،اگرچه پیشنهاد ایران برای تشکیل بازار مشترک اسلامی در هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(آذر 76-تهران)به تصویب رسید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.