Skip to main content
فهرست مقالات

توانمندی های اقتصادی کشورهای مسلمان برای ایجاد بازار مشترک اسلامی

(7 صفحه - از 15 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،صادرات کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،صادرات ،اسلامی ،ارزش صادرات کشورهای عضو سازمان ،سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،ایجاد بازار مشترک اسلامی ،اقتصادی ،درصد ارزش صادرات کشورهای عضو ،واردات ،تشکیل بازار مشترک اسلامی ،تجارت ،گسترش مناسبات تجاری میان ملل ،درصد صادرات کشورهای عضو سازمان ،اقلام صادرات کشورهای عضو سازمان ،درصد واردات کشورهای عضو سازمان ،درصد ارزش صادرات کشورهای اسلامی ،تجاری ،ترکیب صادرات کشورهای عضو سازمان ،کالاهای وارداتی کشورهای عضو سازمان ،جهان ،جهان اسلام ،اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ،کشورهای مسلمان ،بررسی اقلام صادرات کشورهای عضو ،اقتصادی کشورهای مسلمان ،نمایشگاه جهان اسلام ،تشکیل سازمان جهانی تجارت ،کالاهای وارداتی کشورهای اسلامی ،عضو سازمان کنفرانس اسلامی نشان

همگرایی اقتصادی در قرن بیستم،بیش از پیش در سطح‌ جهان مطرح شده و بلوک‌های اقتصادی قوی مانند اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا،پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی و...،تشکیل گردید.بلوک‌های اقتصادی که‌ منطقه‌گرایی را برای بهره‌گیری از تجارت آزاد میان خود برگزیدند،توانستند در سایه این‌گونه اتحادیه‌ها به رشد و توسعه اقتصادی سریع و پایدار و افزایش سطح همکاری‌های‌ اقتصادی-تجاری دست یابند. باوجود بحث‌های مربوط به آزادسازی تجارت جهانی و تشکیل سازمان جهانی تجارت برای گسترش مناسبات تجاری‌ میان ملل مختلف جهان با لغو موانع تجاری غیرتعرفه‌ای،هنوز بسیاری از کشورهای رو به رشد جهان از جمله کشورهای‌ مسلمان توانمندی لازم برای بهره‌گیری از تجارت آزاد را ندارند. در این راستا،کارشناسان ایجاد بازار مشترک اسلامی برای‌ ترویج مناسبات اقتصادی-تجاری میان پنجاه‌وپنج کشور مسلمان با یک‌میلیاردودویست‌میلیون نفر جمعیت و توانایی‌های بالقوه بسیار را مؤثر می‌دانند. با این حال،هنوز پایگاه‌های لازم برای به وجود آمدن این‌ بازار فراهم نشده است،اگرچه پیشنهاد ایران برای تشکیل بازار مشترک اسلامی در هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(آذر 76-تهران)به تصویب رسید.

خلاصه ماشینی:

"وی که برپایی منظم و سالانه نمایشگاه جهان اسلام در هر یک از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را عاملی برای آشنایی کشورهای عضو با توانمندی‌های اقتصادی- (به تصویر صفحه مراجعه شود) صنعتی یکدیگر می‌داند،معتقد است که برپایی سه دورۀ منظم این نمایشگاه،در رفع مشکلات مربوط به تجارت بین کشورهای مسلمان،مؤثر خواهد بود. عمر فاروق با اشاره به مذاکرات انجام شده برای تشکیل بازار مشترک اسلامی گفت:ضرورت دارد که تصمیم‌گیری‌های سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بعد اقتصادی هرچه زودتر عملی شود تا همکاری‌های تجاری میان کشورهای مسلمان بیش از پیش،گسترش یابد. باوجود بحث‌های مختلف که درباره ضرورت تشکیل بازار مشترک اسلامی جهت گسترش مناسبات اقتصادی-تجاری- صنعتی میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مطرح می‌شود،کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که کشورهای اسلامی می‌بایست با ارزیابی دقیق تجارت خارجی خود با دیگر نقاط جهان و از جمله کشورهای اسلامی و بررسی کالاهای صادراتی و وارداتی،بتوانند به توامندی‌های اقتصادی یکدیگر پی ببرند. این امر نشان می‌دهد که کشورهای مالزی،ترکیه و پاکستان همچنان سهم خود را در تجارت فیمابین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی می‌توانند حفظ کنند زیرا بخش قابل توجهی از صادرات آنها به دیگر کشورهای مسلمان را کالاهای صنعتی گوناگون تشکیل می‌دهد. امکانات توسعه مبادلات تجاری در میان کشورهای اسلامی باتوجه به آنکه اکثر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی صادرکنندۀ عمده کالاهای سنتی شامل مواد اولیه و مواد معدنی و نیز محصو لات کشاورزی هستند،این کشورها به شدت به صادرات اقلام محدودی وابسته می‌باشند که غالبا نیز از بازار پرنوسان و نامطمئنی برخوردار هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.