Skip to main content
فهرست مقالات

برای آنکه ایران محور تشکیل بازار مشترک اسلامی باشد، باید سهم بسزایی در اقتصاد داشته باشد

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 81 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : سازمان کنفرانس اسلامی ،عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،تشکیل بازار مشترک اسلامی ،بازار مشترک اسلامی ،کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،تشکیل بازار مشترک ،بازار مشترک ،اتاق‌های بازرگانی ،اتاق‌های بازرگانی کشورهای اسلامی ،کشورهای اسلامی ،سازمان کنفرانس ،تشکیل بازار ،اتاق بازرگانی اکو ،عضو سازمان ،کشورهای عضو ،بخش خصوصی ،اکو ،راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی ،سهم بسزایی در اقتصاد ،رییس اتاق بازرگانی ،همکاری‌های اقتصادی ،کشورهای عضو اکو ،جمهوری اسلامی ایران ،کشورهای اسلامی با ایران ،رییس اتاق ،بانک توسعهء اسلامی ،کالاهای کشورهای اسلامی ،راه‌های گسترش مناسبات تجاری ،اجلاس سران ،اعضای اتاق‌های

یافتن راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان 55 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی،می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل بازار مشترک‌ اسلامی باشد. باوجود آنکه تا تشکیل و کارآمدی این بازار فاصلهء زیادی هست،لیکن‌ ضرورت دارد کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی دست کم یک تلاش‌ ده ساله را هدفمند آغاز و دنبال کند تا شاید در پایان دهه نخست قرن‌ بیست‌ویکم موفق شوند این بازار را تشکیل دهند. کشورهای اسلامی با 1/2 میلیارد نفر جمعیت،منابع عظیم زیرزمینی و موقعیت‌های جغرافیایی راهبردی،توان بالقوه برای تبدیل شدن به یک قطب‌ اقتصادی را دارند،لیکن هنوز حجم مناسبات بین آنها به علت در حال توسعه‌ بودنشان و نیز تولیدات مشابه،در حد قابل توجهی نیست. مسؤو لان و برنامه‌ریزان اقتصادی کشورهای اسلامی می‌بایست راه‌های‌ گسترش مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی میان خود را بیابند تا بتوانند از توانمندی‌های موجود به نحو بهینه در جهت تشکیل بازار مشترک‌ اسلامی و افزایش رفاه و استاندارد زندگی مردمشان،استفاده کنند. دربارهء نحوهء تشکیل بازار مشترک اسلامی و موانع و مشکلات آن، خبرنگار نشریهء«بررسی‌های بازرگانی»با آقای مهندس علینقی خاموشی‌ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رییس اتاق بین الملل، گفت‌وگویی دارد که باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"برای آنکه ایران محور تشکیل بازار مشترک اسلامی باشد،باید سهم بسزایی در اقتصاد داشته باشد اشاره: یافتن راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان 55 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی،می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل بازار مشترک اسلامی باشد. *موضوع تشکیل بازار مشترک اسلامی سال‌های زیادی مورد بحث کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بوده و تاکنون عمل جدی دربارۀ آن صورت نگرفته است. *باتوجه به اینکه برخی کشورهی اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی،عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو)یا دیگر پیمان‌های منطقه‌ای هستند،نقش این اعضاء در تشکیل بازار مشترک چیست؟ *هر کدام از این سازمان‌ها اگر صحیح عمل کنند،مکمل یکدیگر خواهند بود. *به نظر من اگر همکاری‌های کشورهای اسلامی با ایران پیگیری شود و در محیطی غیر از جو سیاسی این مذاکرات تا دستیابی به نتایج نهایی اامه یابد،سالانه 2 تا 5 درصد(در سال‌های اولیه)امکان گسترش روابط تجاری با کشورهای اسلامی وجود دارد. *سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از چه راه‌هایی می‌تواند انجام گیرد؟ *راه‌های زیادی وجود دارد ولی هنوز آمادگی سیاسی وجود ندارد. در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مکانیزمی وجود ندارد که اگر در این‌گونه کشورها سرمایه‌گذاری صورت گیرد و اعتباری به بخش خصوصی داده شود،منابع تأمین آن از چه راهی خواهد بود. نکتۀ مهم این است که مقامات بانک توسعۀ اسلامی این موضوع را متوجه شده‌اند که اگر بخواهند به بدنۀ اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تحرکی بدهند،تنها راه آن همکاری با بخش خصوصی است. *در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی،ابزاری وجود ندارد که اگر در آنها سرمایه‌گذاری شود و یا اعتباری به بخش خصوصی داده شود،منابع تأمین مالی آن در اثر سوخت شدن اعتبارات،روشن باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.