Skip to main content
فهرست مقالات

برای ایجاد بازار مشترک اسلامی، باید ساختار تصمیم گیری اقتصادی در کشورهای مسلمان، مردمی شود

مصاحبه شونده:

ISC (6 صفحه - از 88 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، ایجاد بازار مشترک اسلامی، اسلامی، سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس، اقتصادی، آماده‌سازی کشورهای عضو سازمان کنفرانس، صادرات، تشکیل بازار مشترک اسلامی، میان اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، اجلاس سران کشورهای عضو سازمان

در هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تهران،در بخش همکاری‌های اقتصادی و تجاری،ایجاد بازار مشترک اسلامی‌ مورد توافق قرار گرفت. راه‌های حصول به این هدف و آماده‌سازی کشورهای عضو سازمان‌ کنفرانس اسلامی برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و نیز ورود به قرن‌ بیست‌ویکم،مهم‌ترین بخش مذاکرات اقتصادی اجلاس تهران را تشکیل داد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری نیز در این زمینه امضاءو ردوبدل شد. با این وجود،راه‌های دستیابی به اهداف از نظر کارشناسان اقتصادی، طو لانی،تدریجی و مستلزم بسط همکاری‌های چندجانبه میان مسؤو لان‌ دولتی و دست‌اندکاران بخش خصوصی در کشورهای اسلامی است. امید آنکه تلاش‌ها برای ایجاد بازار مشترک اسلامی،تداوم و سرعت یابد و این بازار در آینده نه چندان دور تشکیل گردد تا ملل مسلمان بتوانند حتی الامکان نیازهای خود را از یکدیگر تأمین کنند و میزان وابستگی‌ اقتصادی‌شان به غرب کاهش یابد. خبرنگار نشریه«بررسی‌های‌ بازرگانی»در گفت‌وگو با دکتر علی شمس اردکانی،دبیر کل اتاق‌ بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مزایای تشکیل بازار مشترک‌ اسلامی،راه‌های تحقق بخشیدن‌ به این بازار و مشکلات فراراه آن‌ را جویا شد. باهم ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"برای ایجاد بازار مشترک اسلامی،باید ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی در کشورهای مسلمان مردمی شود اشاره: در هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تهران،در بخش همکاری‌های اقتصادی و تجاری،ایجاد بازار مشترک اسلامی مورد توافق قرار گرفت. راه‌های حصول به این هدف و آماده‌سازی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و نیز ورود به قرن بیست‌ویکم،مهم‌ترین بخش مذاکرات اقتصادی اجلاس تهران را تشکیل داد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری نیز در این زمینه امضاءو ردوبدل شد. اما در رابطه با تشکیل بازار مشترک اسلامی،باید گفت اقتصاد کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی هنوز ابزارهای لازم و پویای مورد نیاز را ندارد،به گونه‌ای که هریک از اعضای سازمان به قطب‌های اقتصادی خارج از جهان اسلام،پیوند و وابستگی بیشتری دارند. *آیا ایران و کشورهای منطقه،زمینۀ مناسب و مساعد برای تشکیل بازار مشترک اسلامی را دارند؟ *با نظری به کشورهای اسلامی منطقه درمی‌یابیم که ایران با سه گروه از آنها در ارتباط است: 1-کشورهای آسیای میانه و ماوراء قفقاز 2-کشورهای ترکیه و پاکستان 3-کشورهای حاشیۀ جنوبی خلیج فارس و عراق روابط اقتصادی ایران با کشورهای حوزۀ خلیج فارس در حال حاضر در حد گذشته‌های نه چندان دور نیز نیست. *برای فعال شدن بخش خصوصی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و همکاری میان آنها چه باید کرد؟ *این بخش باید از پویایی لازم برخوردار شود و کالاهای متنوعی برای عرضه داشته باشد. *چه توصیه‌هایی به دولت برای آنکه بتواند در ایجاد بازار مشترک اسلامی فعال عمل کند،دارید؟ *ایجاد پل ارتباطی بین بخش‌های خصوصی کشورهای مسلمان،تصحیح ساختار اقتصادی ایران و مردمی کردن اقتصاد،از وظایف دولت در این زمینه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.