Skip to main content
فهرست مقالات

بهبود موقعیت ایران در عبور کالا می تواند به گسترش مناسبات تجاری کشورهای اسلامی کمک کند

مصاحبه شونده: ؛

اسفند 1376 - شماره 127 (7 صفحه - از 94 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : بازار مشترک اسلامی ،سازمان کنفرانس اسلامی ،عضو سازمان کنفرانس اسلامی ،کشورهای اسلامی ،تشکیل بازار مشترک اسلامی ،ایجاد بازار مشترک اسلامی ،بازار مشترک ،کشورهای عضو سازمان کنفرانس ،گسترش مناسبات تجاری ،مبادلات تجاری کشورهای اسلامی ،مبادلات تجاری ،مالزی ،ایجاد بازار مشترک ،تشکیل بازار مشترک ،کنفرانس اسلامی ،ترکیه ،اندونزی ،گسترش مبادلات تجاری ،گسترش مناسبات ،مناسبات تجاری ،درصد مبادلات تجارت خارجی ،عربستان ،امارات ،درصد مبادلات کشورهای اسلامی ،دلار ،درصد مبادلات ،درصد مبادلات تجاری ،مبادله کالا ،مبادلات کشورهای اسلامی ،گسترش مبادلات

گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورهای عضو سازمان‌ کنفرانس اسلامی از حرکت‌های ضروری برای ایجاد بازار مشترک اسلامی‌ می‌باشد.با این وجود،آمارهای منتشره گواهی می‌دهد که در حال حاضر فقط 10 درصد مبادلات تجارت خارجی این کشورها با یکدیگر انجام می‌شود و زمینه‌های لازم برای بهره‌گیری از ایجاد بازار مشترک اسلامی،مهیا نیست. کارشناسان برای گسترش مناسبات تجاری بین 55 کشور مسلمان عضو سازمان کنفرانس اسلامی،راهکارهای مختلفی را تا تشکیل بازار مشترک‌ اسلامی ارایه می‌کنند که ارزیابی این راهکارها می‌تواند در اتخاذ راهبرد مناسب در این جهت کارساز باشد. خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای دکتر محمد مهدی بهکیش عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کمیتهء ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی،راهکارهای مناسب برای گسترش مبادلات‌ تجاری میان کشورهای اسلامی،راه‌های ایجاد بازار مشترک و موانع‌ ساختاری آن را جویا شد. ماحصل این گفت‌وگو را باهم می‌خوانیم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.