Skip to main content
فهرست مقالات

تا تشکیل بازار مشترک اسلامی راهی طولانی و ناهموار در پیش است

مصاحبه شونده:

ISC (4 صفحه - از 107 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : تشکیل بازار مشترک اسلامی، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، اسلامی، وضعیت کشورهای عضو کنفرانس اسلامی، اطلاعات، اقتصادی، تجار کشورهای عضو سازمان کنفرانس، جمعیت، بازرگانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس، صادرات، مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، کشورهای اسلامی عضو سازمان کنفرانس، تجاری، میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس، سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای عضو سازمان، زمینۀ سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای عضو، کشورهای عضو، قوانین و مقررات، تجارت خارجی کشورهای عضو سازمان، مقررات سازمان جهانی تجارت، وضعیت تجارت خارجی کشورهای عضو، کشورهای اسلامی، جهان، شاخص‌های اقتصادی کشورهای اسلامی، درصد جمعیت کل جهان، جهت تشکیل بازار مشترک، مؤسسه مطالعات وم پژوهش‌های بازرگانی، تجارت، شبکه، تقویت ناوگان‌های تجاری میان کشورها

سازمان کنفرانس اسلامی با بیش از 20 درصد جمعیت کل جهان و ثروت‌ سرشار زیر زمینی دارای بزرگ‌ترین پوشش جمعیتی در میان سازمان‌های‌ مشابه است. کشورهای عضو این سازمان اگر بتوانند اقتصاد خود را به موازات‌ جمعیت موجود آن پیش ببرند،در آینده بسیار نزدیکی از قطب‌های بزرگ‌ اقتصادی در جهان به شمار خواهند آمد. شاخص‌های اقتصادی کشورهای اسلامی بعضا نشان‌دهندهء فاصله‌ای‌ ژرف بین این کشورها است که با همکاری در چارچوب یک بازار مشترک‌ می‌توان این فاصله را کاهش داد. برای آگاهی از وضعیت کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و نیز امکان‌ همکاری بین این کشورها با آقای محمد زاغیان کارشناس ارشد مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مصاحبه‌ای انجام شده است که به اطلاع‌ خوانندگان گرامی می‌رسد.

خلاصه ماشینی: "*مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در جهت تشکیل بازار مشترک اسلامی چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟ *فعالیت‌های مؤسسه مطالعات وم پژوهش‌های بازرگانی در دو گروه به شرح ذیل قابل ارایه می‌باشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) الف)فعالیت‌های پژوهشی در این خصوص،مدتی قبل از تشکیل هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی،کار برروی طرحی تحت عنوان«ارزیابی و تحلیل فرصت‌های تجاری میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی»،با استفاده از مدل‌های اقتصادسنجی آغاز گردید که نتایج آن به صورت مجموعه‌ای به زبان انگلیسی چاپ و در اختیار شرکت‌کنندگان در اجلاس قرار گرفت. در این بررسی،ابتدا ساختار اقتصادی هشت کشور اندونزی، جمهوری اسلامی ایران،بنگلادش،پاکستان،ترکیه،مالزی، مصر و نیجریه،که جمع کوچکی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را دربرمی‌گیرد،مورد بررسی قرار گرفته و سپس بررسی تطبیقی و مقایسه‌ای ساختار تولید و تجارت این گروه و تقاضای جهانی برای محصو لات عمده صادراتی و مزیت‌های نسبی آشکار شده آنها،صورت پذیرفته است. مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری و مخابراتی شبکه نقطۀ تجاری ایران،در محیطهای متنی و گرافیکی (WWW) اقدام به طرحی سیات ویژه برای ارایۀ اطلاعات اقتصادی-بازرگانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نموده است که در بازدید وزیران خارجه و کارشناسان ارشد کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تهران،با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد و مذاکرات لازم جهت به روزآوری آنها از طریق کشورهای عضو در دستور کار قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.