چکیده:
یکی از ابزارهای مهم در گسترش مناسبات اقتصاد و تجاری میان ملتها،نمایشگاه میباشد.در جریان برگزاری نمایشگاههای بین المللی،صاحبان صنایع،تجار،مسؤلان برنامهریزیهای اقتصادی و تجاری کشورها،با امکانات و توانمندیهای اقتصادی-بازرگانی کشورهای مختلف حاضر در نمایشگاه آشنا میشوند.در اینگونه نمایشگاهها فضای مساعدی برای انجام مذاکرات تجاری سودمند فراهم میشود و بهترین فرصتهای تجاری در اختیار شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان قرار میگیرد. نمایشگاه جهان اسلام مانند دیگر نمایشگاههای بین المللی،فرصت مغتنمی است که کشورهای مسلمان بتوانند با توانمندیهای اقتصادی و تجاری یکدیگر آشنا شوند و زمینهء گسترش مناسبات اقتصادی میان خود را فراهم سازند.ازاینرو،نمایشگاه جهان اسلام برای مسلمین جهان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این گزارش،ابتدا نخستین نمایشگاه جهان اسلام که همزمان با برگزاری هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تهران برگزار شد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهیم و سپس به نتایج برگزاری این نمایشگاه و نیز راهکارهای مناسب برای سودمندی بیشتر این نمایشگاه در آینده میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"معاون مرکز توسعۀ صادرات عربستان سعودی نیز در نخستین نمایشگاه جهان اسلام گفت:ممکن است برگزاری نمایشگاه جهان سوم تا دورۀ سوم با مشکلات اندکی مواجه شود،ولی پیشبینی میشئد پس از آن مشکلات رفع و کشورهای اسلامی به تدریج با توانمندیهای اقتصادی- صنعتی یکدیگر آشنا شوند.
معاون مرکز توسعۀ صادرات بنگلادش نیز در جریان برپایی نمایشگاه جهان اسلام به خبرنگار ما گفت:بنگلادش با حضور در نمایشگاه جهان اسلام،فقط قصد حضور در بازار ایران را ندارد،بلکه میخواهد با مشارکت در این نمایشگاه و استفاده از امکانات زیربنایی جمهوری اسلامی ایران، فعالیتهای اقتصادی خود را با سایر کشورهای اسلامی بهویژه جمهوریهای آسیای میانه،گسترش دهد.
آنها با اشاره به ضرورت تشکیل بازار مشترک اسلامی و نیز بانک اطلاعات اقتصادی-تجاری میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی،اظهار داشتند:نخستین گام برای ایجاد و گسترش مناسبات اقتصادی میان کشورهای اسلامی، داشتن اطلاعات جامع از توانمندیها کشورهای عضو میباشد تا بتوان از این اطلاعات در برقراری تماسها و برگزاری مذاکرات تجاری به نحو سودمند بهره گرفت.
مسؤو لان اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی،برگزاری نمایشگاه جهان اسلامی را نخستین گام ارزشمند برای تشکیل بازار مشترک اسلامی قلمداد نمودند و افزودند:تا زمانی که حجم مناسبات اقتصادی-تجاری بین کشورهای اسلامی به حدود 30 درصد مبادلات تجارت خارجی آنها نرسد،این بازار نمیتواند بهطور عملی مؤثر واقع شود.
اگرچه فرصت اندک میان اتخاذ تصمیم به برگزاری نمایشگاه جهان اسلام در تهران با زمان برپایی اجلاس سران، فاصلۀ مکانی زیاد تعدادی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از ایران و مشکلات حملونقل کالا،سبب شد که این کشورها نتوانند در حد انتظار و بهطور شایسته در نمایشگاه جهان اسلام حاضر شوند با این وجود برپایی این نمایشگاه،در واقع شروع اقدامی عمیق برای فراهمسازی زمینههای ضروری جهت گسترش مناسبات اقتصادی میان جوامع مسلمان میباشد."