Skip to main content
فهرست مقالات

می توان سالانه یک میلیارد دلار کالا به آسیای مرکزی و قفقاز صادر کرد

مصاحبه شونده:

(9 صفحه - از 15 تا 23)

بازارهای روبه رشد آسیای مرکزی و قفقاز هر روز با تقاضای بیشتری‌ در اثر افزایش قدرت خرید مردم روبه‌رو می‌شوند.این بازارهای هستند حجم بسیاری از کالاهای مصرفی را جذب و برای ایران که درصدد است‌ صادراتی غیر نفتی را گسترش دهد،می‌تواند بازار هدف تلقی شود. در سال‌های اخیر رونهد صادرات ایران به بازارهای آسیای مرکزی و قفقاز کند شده است و کارشناسان،مسایل مختلفی را در این مورد دخیل می‌دانند و برطرف ساختن مشکلات و موانع را،راهکار مناسبی برای رونق بخشیدن به‌ صادرات غیر نفتی و حضور مستمر در این بازارها تلقی می‌کنند خبرنگار نشریهء«بررسی‌های بازرگانی» در گفت‌وگو با دکتر محمد رضا کرباسی‌ دبیر کل اتاق اکو(سازمان همکاری اقتصادی) و سرپرست اتاق بازرگانی اسلامی، عمده‌ترین موانع و مشکلات موجود برای‌ حضور موفقیت‌آمیز تجار و سرمایه‌گذاران‌ ایرانی در بازارهای آسیای مرکزی و قفقاز و راهکارهای مناسب برای غلبه بر این تنگناها را جویا شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر کرباسی که مدرک دکترا در رشتهء اقتصاد پولی و مالی دار از سال‌ 1371 در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مشغول فعالیت است. ماحصل این گفت‌وگو را باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"براساس سیاست جمهوری اسلامی ایران طی برنامه‌های زمان‌بندی شده با اعزام هیأت‌هایی به این جماهیر و تجهیز آنان و نیز امضاء توافق‌نامه‌هایی با اتاق‌های بازرگانی در قالب شرکت‌ها و حتی تأسیس شرکت‌های صادراتی در ایران توسط اتاق برای هماهنگ کردن امور تجارت با آسیای مرکزی،ظرف چند سال گذشته فعالیت خوبی در کشورهای آسیای مرکزی انجام شده است. *اتاق اکو برای برخی کشورهایی که در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز قرار دارند و عضو این اتاق نیز می‌باشند،چه مزیت‌هایی داشته است؟ *هدف اصلی از تشکیل اتاق«اکو»ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعۀ تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه و ایجاد انیگزه‌های سرمایه‌گذاری مشترک،کمک به رفع موانع و مشکلات موجود در منطقۀ اکو،مسایل ترانزیت کالا از منطقه که از اهمیت زیادی برخوردار است و موضوع رفت‌وآمدهای تجار و تسهیلات خاص برای روادید تجار و بازرگانان اکو می‌باشد. ضمنا با باز شدن بازار کشورهای یاد شده حجم صدور کارت بازرگانی در ایران حدود 50 درصد افزایش یافت و تجار و بازرگانان خرده پا با نام بازرگان وارد این بازارهای شدند و کالاهایی را به این کشورها صادر نمودند که همگی غیر استاندارد بودند و دچار ضرر و زیان هنگفتی نیز شدندن. به اعتقاد من علی‌رغم اینکه در شرایط فعلی 60 درصد امکاناتی که ایران قبلا در این بازارها در دست داشته را از دست داده است،اگر دولت بستر لازم را برای حضور تجاری بازرگانان ایران آماده سازد،تا سه سال آینده می‌توان وضعیت تجارت کشور را در بازارهای آسیای مرکزی و قفقاز بار دیگر تثبیت کرد. -تجار ایرانی از این پس نباید به بازار کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز با دید تجارت بنگرند،بلکه باید برای سرمایه‌گذاری مشترک در این کشورها وارد بازار آنها شوند و در کنار سرمایه‌گذاری مشترک،تجارت خود را نیر انجام دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.