چکیده:
بازار آسیای مرکزی و قفقاز از بازارهای پرتقاضا و رو به توسعهء جهان است.حضور مستمر در این بازارها و عرضهء منظم محصولات مورد نیاز این جماهیر،میتواند در رشد پایدار صادرات غیر نفتی تأثیر بسزایی داشته باشد. دربارهء وضعیت این بازارها،نحوهء نفوذ در آنها و حضور مستمر برای رشد صادرات، خبرنگار نشریهء«بررسیهای بازرگانی»با آقای منوچهر پور الله وردی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان گلستان گفتوگویی دارد که برای علاقهمندان به تجارت با منطقهء آسیای مرکزی و قفقاز، خواندندی است. (به تصویر صفحه مراجعه شود)
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) *با شناختی که جنابعالی از بازارهای اسیای مرکزی و قفقاز دارید،وضعیت کلی این بازارها را چگونه ارزیابی میکنید؟ *بازار کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برای صدور کالاهای ایرانی از جمله میوه و ترهبار،بسیار مطلوب است.
*مشکلات مبتلا به صادرات کالا به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز چیستند؟ *مشکلات و پیشنهادها را میتوان اینچنین بیان کرد: 1-دولت باید به صادرکنندگان اعتماد کند و برای کالاهای صادراتی قیمت تعیین نکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *در بدو گشایش بازارهای آسیای مرکزی و قفقاز،کالاهای ایرانی به شدت در این بازارها عرضه و جذب شد،اما امروز به دلایل مختلف کمتر از گذشته کالاهای ایران به این بازارها صادر میشود و کشورهای دیگر رقیب ایران شدهاند.
*برای حضور مستمر و موفقیتآمیز در بازار آسیای مرکزی و قفقاز باید چه سیاستهایی را دنبال کرد؟ *پس از فروپاشی شوروی سابق،اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گرگان با اتاقهای بازرگانی هریک از این جماهیر روابط گسترده و حسنهای برقرار کرده است و به طور مرتب با آنها در تماس است.
*آیا میتوان کالاهای ایرانی را به طور پایاپای با جماهیر آسیای مرکزی و قفقاز مبادله کرد تا رشد صادرات به این کشورها میسر گردد؟ *در حال حاضر این کار صورت میگیرد.
*سفارتخانههای ایران در جماهیر آسیای مرکزی به طرق مختلف هشدار دادند که با توجه به فساد پذیری میوه و ترهبار و بستهبندی نامطلوب آنها،به زودی بازارهای این کشورها از دست ایران خارج میشوند و رقبا آنها را قبضه میکنند.
سفارتخانههای ایران در جماهیر آسیای مرکزی و قفقاز نیز نقش اساسی دارند و دولت برای آنها باید برنامهریزی کند."