چکیده:
حمل و نقل،نقش کلیدی در عرضهء به موقع کالاها در بازارهای داخلی و خارجی دارد.حملونقل زمینی،هوایی و دریایی متناسب با نوع و میزان کالاهای صادراتی و زمان به مقصد رسیدن میتواند نقش اصلی در توفیق صادرکننده در امر صادرات داشته باشد و اعتماد مشتریان را جلب نماید. در میان انواع مختلف حملونقل،حملونقل بار به صورت هوایی از نظر سرعت و سلامت و امنیت کالا اهمیت بسزایی دارد،لیکن هزینهء استفاده از تجهیزات حملونقل هوایی باید به گونهای باشد که کالاهای صادراتی که مستلزم بهرهگیری از این نوع خدمات هستند، مزیت نسبی خود را برای رقابت در بازارهای هدف از دست ندهند. خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با آقای محمد باقر نحوی،کارشناس بخش حمل و نقل هوایی،چگونگی سیستم حملونقل هوایی بار در ایران به مقصد آسیای مرکزی و قفقاز،مسایل و مشکلات مربوطه و...را جویا شد. ماحصل این گفتوگو را باهم میخوانیم. (به تصویر صفحه مراجعه شود)
خلاصه ماشینی:
"در میان انواع مختلف حملونقل،حملونقل بار به صورت هوایی از نظر سرعت و سلامت و امنیت کالا اهمیت بسزایی دارد،لیکن هزینۀ استفاده از تجهیزات حملونقل هوایی باید به گونهای باشد که کالاهای صادراتی که مستلزم بهرهگیری از این نوع خدمات هستند، مزیت نسبی خود را برای رقابت در بازارهای هدف از دست ندهند.
اگر دولت برای حمل هوایی کالا به آسیای مرکزی و قفقاز امتیازاتی قایل شود و برای حمل کالاهایی که در بازارهای این مناطق دارای مزیت هستند،نیز مکانیزمی را در نظر بگیرد،امکان رقابت برای صادرکنندگان فراهم میشود و صدور کالاهای ایرانی از طریق خطوط هوایی رونق میگیرد.
*مزیت حمل بار به صورت هوایی نسبت به حملونقل جادهای به منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز چیست؟ *حمل هوایی دارای مزیتهای خاص خود از قبیل سرعت رسیدن به مقصد،امنیت رسیدن کالا به بازار مصرف و سالمتر رسیدن آن است."