چکیده:
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل جمهوریهای جدید، فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری فراوانی را پیش روی فعالان اقتصادی در سطح جهان گذاشت.در این میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به عنوان بازارهای هدف برای کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفتند و سرمایهگذاران و تجار بین المللی مسابقهء بزرگی را برای نفوذ در این بازارها پیش رو داشتند. برای تجار و بازرگانان ایرانی که در فاصلهء اندکی از جمهوریهای آسیای مرکزی و قفقاز قرار دارند،استفاده از این فرصت طلایی ضرورت داشت.با این وجود اکنون موقعیت آنها در بازارهای منطقه تضعیف شده است. خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با خانم ماندانا فاضل،عضو هیأت علمی-پژوهشی مؤسسهء مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،وضعیت مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز،نحوهء فعالیت تجار و سرمایهگذاران در این بازارها،موانع توسعه صادرات به بازارهای مذکور و...جویا شد. ماحصل این گفتوگو را میخوانیم
خلاصه ماشینی:
"آسیای مرکزی و قفقاز از بعد صادرات و واردات برای ایران بازار مناسبی است اشاره: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل جمهوریهای جدید، فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری فراوانی را پیش روی فعالان اقتصادی در سطح جهان گذاشت.
*جمهوری آذربایجان چهارمین، ترکمنستان ششمین و ازبکستان هفتمین خریدار عمده کالاهای غیر نفتی ایران در میان کشورهای جهان هستند،اما برای این کشورها برنامۀ خاصی وجود ندارد.
3-فقدان تسهیلات قانونی لازم برای صدور خدمات فنی- مهندسی ایران 4-فقدان انسجام و پایداری مقررات بازرگانی کشور در ارتباط با این جمهوریها 5-فقدان تأسیسات کافی در گمرک سرخس 6-فقدان آگاهی کافی بازرگانان ایرانی از وضعیت اقتصادی و بازرگانی جمهوریهای مزبور 7-فقدان دفاتر بازرگانی ایران در این جمهوریها 8-فقدان سیستم بانکی کارآمد در اکثر این جمهوریها *بازارهای آسیای مرکزی و قفقاز به شدت در حال تغییر است.
20-تجربۀ کم تجار ایرانی و جوان بودن آنان که همواره به دنبال تجارت زودبازده و سودهای آنی هستند،یک تحقیق نشان میدهد در یک سال و نیم اول باز شدن بازار کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز،850 شرکت صادراتی ایران در آستارا تأسیس شد که پس از گذشت دو سال،از این تعداد شرکت به طور رسمی 50 شرکت فعالیت میکردند که از این تعداد نیز 40 شرکت زیر نظر 10 شرکت بزرگ قرار گرفتهاند و برای آنا به فعالیت میپرداختند."