Skip to main content
فهرست مقالات

بازار آسیای مرکزی و قفقاز به روی کالاهای ایرانی باز است

فروردین 1377 - شماره 128 (5 صفحه - از 107 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : آسیای مرکزی ،قفقاز ،بازار آسیای مرکزی ،جمهوری اسلامی ایران ،صادرات غیرنفتی ،غیرنفتی ،دلار ،تجارت خارجی ،جمهوری اسلامی ،صادرات غیرنفتی کشور ،کشورهای آسیای مرکزی ،صادرات غیرنفتی ایران ،جمهوری آذربایجان ،ارمنستان ،بازارهای خارجی ،کالاهای ایرانی ،قزاقستان ،ترکمنستان ،توسعهء صادرات غیرنفتی ،کالاهای صادراتی ایران ،دلار در سال ،کالاهای غیرنفتی ،صادرکنندگان ،کالاهای ایرانی باز ،بازار جمهوری آذربایجان ،ارزش صادرات ایران ،تجار ،ارزش صادرات ،کالاهای صادراتی ،مناسبات اقتصادی

شناخت بازارهای خارجی برای توسعهء صادرات غیرنفتی از اهداف عمده‌ تجارت خارجی ایران است.در دومین برنامهء پنج سالهء توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور،دستیابی به 27/5 میلیارد دلار از صدور کالاهای‌ غیرنفتی از اهداف تجارت خارجی معرفی شده است،درحالی‌که در سه سال‌ نخست اجرای این برنامه،ارزش صادرات غیرنفتی کشور رقمی در حدود10 میلیارد دلار می‌باشد. با وجود آنکه کارشناسان،دستیابی به اهداف برنامهء دوم دربارهء صادرات غیرنفتی را ممکن نمی‌دانند،لیکن تلاش برای شناخت بازارهای‌ قابل نفوذ و حرکت در جهت حضور فعال در این بازارها را ضروری می‌دانند. یکی از بازارهای خارجی قابل نفوذ،بازار کشورهای آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز می‌باشد که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را جذب کند و در گسترش مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران با این ملل، مؤثر واقع شود. با وجود افزایش حجم مبادلات تجاری با آسیای مرکزی و قفقاز،هنوز به زعم کارشناسان،سطح مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این‌ کشورها در حد قابل توجه و شایسته نمی‌باشد. در این گزارش،صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهیم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.