Skip to main content
فهرست مقالات

بازار آسیای مرکزی و قفقاز به روی کالاهای ایرانی باز است

ISC (5 صفحه - از 107 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : صادرات غیرنفتی، آسیای مرکزی و قفقاز، بازار، صادرات غیرنفتی ایران، بازار آسیای مرکزی، صادرات ایران، ایران، ارزش صادرات غیرنفتی کشور رقمی، صادرات ایران به آسیای مرکزی، بازار کشورهای آسیای مرکزی

شناخت بازارهای خارجی برای توسعهء صادرات غیرنفتی از اهداف عمده‌ تجارت خارجی ایران است.در دومین برنامهء پنج سالهء توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور،دستیابی به 27/5 میلیارد دلار از صدور کالاهای‌ غیرنفتی از اهداف تجارت خارجی معرفی شده است،درحالی‌که در سه سال‌ نخست اجرای این برنامه،ارزش صادرات غیرنفتی کشور رقمی در حدود10 میلیارد دلار می‌باشد. با وجود آنکه کارشناسان،دستیابی به اهداف برنامهء دوم دربارهء صادرات غیرنفتی را ممکن نمی‌دانند،لیکن تلاش برای شناخت بازارهای‌ قابل نفوذ و حرکت در جهت حضور فعال در این بازارها را ضروری می‌دانند. یکی از بازارهای خارجی قابل نفوذ،بازار کشورهای آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز می‌باشد که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را جذب کند و در گسترش مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران با این ملل، مؤثر واقع شود. با وجود افزایش حجم مبادلات تجاری با آسیای مرکزی و قفقاز،هنوز به زعم کارشناسان،سطح مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این‌ کشورها در حد قابل توجه و شایسته نمی‌باشد. در این گزارش،صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهیم.

خلاصه ماشینی:

"بازار آسیای مرکزی و قفقاز به روی کالاهای ایرانی باز است اشاره: شناخت بازارهای خارجی برای توسعۀ صادرات غیرنفتی از اهداف عمده تجارت خارجی ایران است. یکی از بازارهای خارجی قابل نفوذ،بازار کشورهای آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز می‌باشد که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را جذب کند و در گسترش مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران با این ملل، مؤثر واقع شود. *رشد صادرات ایران به جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز از رشد کل صادرات غیرنفتی کشور بیشتر است،اما از فرصت گرانقدری که برای توسعۀ مناسبات تجاری با این منطقه فراهم شده،به خوبی بهره‌برداری نگردیده است. با وجود افزایش روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز،هنوز زمینه‌های بسیاری برای بسط این روابط وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. کارشناسان بازرگانی با اشاره به حجم مبادلات خارجی آسیای مرکزی و قفقاز و میزان واردات آنها در همین دورۀ زمانی می‌گویند:جمهوری اسلامی ایران فرصت تجاری بسیار مهمی را به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نداده است. این کارشناسان در ابتدا به مشکلات داخلی که سد راه صادرات غیرنفتی کشور به طور اعم می‌باشد اشاره دارند و می‌گویند:این مشکلات سبب شده است که تولیدکنندگان و تجار ایرانی نتوانند برای بازاریابی خارجی کالاهای قابل عرضه خود،برنامه‌ریزی دراز مدتی داشته باشند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) *کار فرهنگی گسترده‌ای در بازار جمهوری آذربایجان لازم است و مردم این کشور باید بدانند که ایران خواستار صلح عادلانه در قره‌باغ می‌باشد. کارشناسان بر این باور هستند که فضای سیاسی میان دو کشور ایران و قزاقستان برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری مناسب است و لازم است تجار ایرانی از این فرصت گرانقدر بهره بگیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.