چکیده:
حمایت و پشتیبانی از بخش تولید به شیوههای گوناگونی صورت میگیرد تا صنایع نوپا بتوانند به کار و فعالیت خود ادامه دهند و به تدریج بر قدرت رقابت آنها افزوده شود. به عقیدهء کارشناسان اقتصادی،حمایت از صنایع نوپا در یک دروهء کوتاهمدت(حد اکثر پنج سال)باید استمرار پیدا کند و پس از آن قابلیتهای مدیریت میبایست قدرت رقابت واحد تولیدی را تضمین کند.در ایران حمایت از صنایع گاه به دورهای سی تا چهل سال میکشد و هنوز صنعت قادر به رقابت با تولیدات مشابه خارجی نیست و اینگونه حمایت از هر صنعتی پذیرفته نیست و نشان از فقدان قدرت مدیریت و اتلاف منابع اقتصادی دارد. به منظور حمایت از تولیدکننده،ضرورت دارد الگویی خاص طراحی و برنامهریزی شود تا در یک بازار رقابتی،حق مصرفکننده نیز ضایع نگردد. در این گزارش تلاش میشود شیوههای حمایت واقعی از تولید و تولیدکننده مورد ارزیابی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"2-تشویق رعایت استانداردهای بین المللی: یکی از مواردی که مسؤولان و برنامهریزان اقتصادی برای حمایت از تولید باید همواره مدنظر داشته باشند،تشویق مدیران واحدهای تولیدی(اعم از بخشهای دولتی،خصوصی و تعاونی)به بهرهگیری از استانداردهای بین المللی به ویژه استانداردهای سری ایزو 9000 و سری ایزو 14000 میباشد.
در بسیاری از موارد مشاهده میشود که سود فعالیت بنگاههای اقتصادی(اعم از بنگاههای تولید صنعتی یا کشاورزی)و تعیین قیمت از سوی آنها،با رعایت ضوابط خاص(سود 20 درصدی تولیدکننده)انجام شده،اما از آنجا که فروش کالا از طریق واسطهها صورت گرفته است،قیمتها در بازار در حد اجحاف به مصرفکنندگان میباشد.
این امر از دو جهت حایز اهمیت است:اول آنکه رشد صادرات،منافع ملی را به دنبال دارد و دوم آنکه واحدهای تولیدی را در تأمین بخشی از ارز مورد نیاز خود برای واردات مواد خام و تجهیزات و قطعات،از وابستگی شدید به منابع ارزی تخصیص یافته از سوی نهادهای دولتی،نجات میدهد.
در تأمین منابع ریالی مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز نظام بانکی باید شرایطی را ایجاد کند که دسترسی به منابع برای مدیران بنگاههای صنعتی سهلتر و در زمانی کوتاهتر صورت بگیرد.
بههرحال تأمین به موقع منابع ریالی و ارزی موردنیاز واحدهای صنعتی به طرق مختلف،از شیوههای حمایت از تولیدکنندگان میباشد و هر اندازه این منابع ارزانتر در اختیار بخش تولید قرار گیرد، نقش بسزایی در قیمت تمامشده خواهد داشت.
اقتصاددانان همواره بر این نکته تکیه میکنند که حمایت واقعی از بخش تولید،سرانجام متوجه بخش مصرف میگردد، زیرا هرگونه فعالیتی برای کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات،منافع مصرفکنندگان را نیز تأمین خواهد کرد."