Skip to main content
فهرست مقالات

نقش اطلاع رسانی بازرگانی در پیشبرد اهداف دولت

(5 صفحه - از 6 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،نقش اطلاع‌رسانی بازرگانی ،اقتصادی ،اطلاع‌رسانی ،صادرات ،دولت ،اطلاع‌رسانی بازرگانی در برنامه‌ریزی صحیح ،واردات ،اطلاع‌رسانی بازرگانی در پیشبرد اهداف ،تجاری ،ارزی ،نقش اطلاع‌رسانی بازرگانی در برنامه‌ریزی ،مردم ،برنامه‌ریزی صحیح بخش دولتی ،اطلاع‌رسانی بازرگانی دقیق و به‌موقع ،بازار ،منابع صحیح اطلاعات بازرگانی ،برآورد ،اقتصاد ملی ،نفتی ،اطلاعات بازرگانی ،بررسی نقش اطلاع‌رسانی بازرگانی ،فعالان ،فقر اطلاعات تجاری ،اطلاعات بازرگانی به‌موقع به مردم ،قیمت نفت در بازارهای جهانی ،اطلاعات دقیق ،جامعه ،قیمت ،درآمدهای ارزی

اطلاع‌رسانی بازرگانی اگر به‌موقع و همراه با صحت‌ داده‌ها باشد،نه‌تنها بخش خصوصی،بلکه بخش دولتی را نیز در برآورد دقیق نیازهای اساسی جامعه و تخصیص بهینه‌ منابع به‌ویژه درآمدهای ارزی هدایت خواهد کرد. در کشورهای جهان سوم که اغلب با فقر اطلاعات تجاری- اقتصادی مواجه هستند،نه‌تنها فعالان بخش خصوصی بلکه دستگاه‌ دولتی نیز قادر نیست،به موقع و به‌طور صحیح از منابع و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری موجود کشور بهره گیرد و چه‌بسا امکانات اقتصادی که به سهولت از دست می‌رود و موقعیت‌های‌ تجاری که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش درآمدهای ارزی و صرفه‌جویی‌های لازم داشته باشد،مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. این گزارش که به قلم کارشناس ارشد اقتصادی خانم گلگون تهیه‌ شده است،به بررسی نقش اطلاع‌رسانی بازرگانی در برنامه‌ریزی‌ صحیح بخش دولتی برای سامان‌دهی به نظام توزیع داخلی،افزایش‌ صادرات و نیز تهییج مشارکت مردمی در پیشبرد اهداف کلان‌ اقتصاد ملی می‌پردازد. باهم این گزارش را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"در کشورهای جهان سوم که اغلب با فقر اطلاعات تجاری- اقتصادی مواجه هستند،نه‌تنها فعالان بخش خصوصی بلکه دستگاه دولتی نیز قادر نیست،به موقع و به‌طور صحیح از منابع و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری موجود کشور بهره گیرد و چه‌بسا امکانات اقتصادی که به سهولت از دست می‌رود و موقعیت‌های تجاری که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش درآمدهای ارزی و صرفه‌جویی‌های لازم داشته باشد،مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. این گزارش که به قلم کارشناس ارشد اقتصادی خانم گلگون تهیه شده است،به بررسی نقش اطلاع‌رسانی بازرگانی در برنامه‌ریزی صحیح بخش دولتی برای سامان‌دهی به نظام توزیع داخلی،افزایش صادرات و نیز تهییج مشارکت مردمی در پیشبرد اهداف کلان اقتصاد ملی می‌پردازد. دولت برای برنامه‌ریزی واردات به‌ویژه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که بخش عمده آن را تولیدات کشاورزی و دامی تشکیل می‌دهد،نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات صحیح و به هنگام می‌باشد تا از یک‌سو فعالان بخش خصوصی را به درستی هدایت کند تا آنها بتوانند از استعدادها و امکانات خود به نحو بهتری استفاده نمایند و از سوی دیگر با محاسبه تقاضای بازار داخلی و برآورد میزان عرضه نسبت به واردات به موقع کالا(در فصلی که قیمت‌ها در بازار جهانی نیز در حد پایین‌تری قرار دارند)اقدام نماید. در پایان ذکر این نکته ضروری است که ایجاد نظام اطلاع‌رسانی جامع تجاری نیازمند همکاری و مشارکت دولت و نهادهای دولتی تأمین‌کننده اطلاعات،فعالان بخش خصوصی و مردم می‌باشد و تنها از طریق همکاری همسو آنها می‌توان در طراحی نظام اطلاع‌رسانی دقیق،شفاف و به هنگام به توفیق دست یافت و مجموعۀ فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را براساس اطلاعات جامع و دقیق پی‌ریزی و کارآیی اقتصادی را افزایش داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.