چکیده:
مهمترین ابزار برای استفاده بهینه از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری،اطلاعرسانی صحیح و بههنگام است.برای کشورهای روبه رشد نظیر ایران که در بخش صادرات وابسته به صدور یک ماده خام(نفت)میباشد و تنوع بخشیدن به صادرات از الزامات مسیر رشد و توسعهء اقتصادی پایدار است،دستیابی به شیوههای نوین اطلاعرسانی تجاری و بهکارگیری مناسب آن از سوی فعالان بخشهای خصوصی و دولتی ضروری است. برای رسیدن به چنین هدفی نهتنها ایجاد سختافزارهای لازم (توسعهء مخابرات و ارتباطات راه دور و نیز بهکارگیری شبکههای رایانهای)ضرورت دارد،بلکه ایجاد فنآوری اداری مناسب با اصلاح روشها بهویژه در اطلاعرسانی ضرورتی غیر قابل انکار میباشد. در سالهای اخیر برمبنای تبصره 26 قانون دومین برنامهء پنجسالهء توسعهء اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی،اقداماتی از سوی وزارت بازرگانی با هماهنگی سایر نهادهای ذیربط،صورت گرفته تا کار اطلاعرسانی تجاری تا مرحلهء تحقق تجارت الکترونیکی،پیشرفت حاصل نماید.هرچند که تا دستیابی به نقاط تجاری ایران یا به عبارت دیگر تجارت الکترونیکی از نظر سختافزارها فاصلهء زیادی وجود ندارد،اما در بخش نرمافزاری آن برای تحقق تجارت در زیر یک سقف و بدون استفاده از کاغذ،فاصلهء زیادی وجود دارد. این گزارش که به بررسی بهکارگیری فنآوری اداری مناسب با اصلاح روشها بهویژه در زمینهء اطلاعرسانی تجاری میپردازد،توسط سوی کارشناس اقتصادی خانم خدیجه کریمی تدوین شده است. باهم این گزارش را میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"برای کشورهای روبه رشد نظیر ایران که در بخش صادرات وابسته به صدور یک ماده خام(نفت)میباشد و تنوع بخشیدن به صادرات از الزامات مسیر رشد و توسعۀ اقتصادی پایدار است،دستیابی به شیوههای نوین اطلاعرسانی تجاری و بهکارگیری مناسب آن از سوی فعالان بخشهای خصوصی و دولتی ضروری است.
برای رسیدن به چنین هدفی نهتنها ایجاد سختافزارهای لازم (توسعۀ مخابرات و ارتباطات راه دور و نیز بهکارگیری شبکههای رایانهای)ضرورت دارد،بلکه ایجاد فنآوری اداری مناسب با اصلاح روشها بهویژه در اطلاعرسانی ضرورتی غیر قابل انکار میباشد.
با توجه به آنکه بهکارگیری شیوههای نوین تجاری(انتقال دادههای الکترونیکی و تجارت بدون کاغذ)بدون استفاده مناسب از اطلاعات تجاری و فرصتهای سرمایهگذاری میسر نمیگردد،لازم است که سازوکارهای مناسب برای این امر پیشبینی و تحقق پیدا کند.
تحقق چنین امری نیازمند برنامهریزی دقیق و تأمین هزینههای مورد نیاز برای دستگاه دولتی فعال در این بخش،برنامهریزی برای اصلاح روشها و دستیابی به فنآوری لازم،ایجاد ارتباطات میان نهادهای درگیر در کار صادرات از طریق رایانهها و...
آنچه مسلم است،نهادهای دولتی دخیل در کار صادرات باید به یک تفکر واحد در زمینۀ اطلاعرسانی تجاری و تجارت الکترونیکی دست یابند تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز را در ارتباط دقیق و منسجم باهم فراهم سازند.
با این وصف ضرورت دارد که بخش بازرگانی با یک تفکر واحد از سوی تمامی نهادهای درگیر در کار صادرات حمایت شود و زمینههای لازم از نظر فنآوری مورد نیاز و روشهای اجرایی را طراحی کند."