چکیده:
دستیابی به رشد و توسعهء اقتصادی پایدار،مستلزم بهرهگیری بهینه از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری است. چهبسا سرمایهگذاریهای کلان بدون انجام برنامهریزی مناسب برای بازاریابی محصول و شناخت بازارهای قابل نفوذ،با شکست مواجه شود و فرصت سرمایهگذاری در زمینههای دیگر سودده با هرزروی منابع از دست برود.لذا امروزه صرف توجیه اقتصادی برای اجرای یک پروژهء سرمایهگذاری بدون دسترسی به اطلاعات کافی از بازارها از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتواند اقتصاد ملی را به رشد و توسعهء پایدار و مطمئن رهنمون سازد. دستیابی به اطلاعات فراوان که امروزه در جهان منتشر میشود،شاید برای برخی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه چندان ساده نیست.از آن گذشته بررسی و ارزیابی دقیق اطلاعات بهدست آمده و برنامهریزی مناسب برای بهرهگیری از آنها،شاید اهمیتی والاتر از کسب اطلاعات داشته باشد. در این گزارش که به قلم کارشناس مسایل اقتصادی آقای بنی اسدی تهیه شده است،موضوع اطلاعرسانی و اهمیت آن در بهرهگیری از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"اکنون این پرسش مطرح میباشد که کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به اطلاعات بهویژه اطلاعات مربوط به فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری،چه اقداماتی را باید بهعمل آورند و از مجموعۀ اطلاعات به دست آمده،چگونه در جهت رشد و توسعۀ اقتصاد ملی بهرهبرداری نمایند.
اگرچه هنوز سرمایهگذاریهای انجام شده و فعالیتهای صورت گرفته برای راهاندازی نقطه تجاری کاملا بهثمر نرسیده و تا پایان برنامۀ دوم این امر قابل تحقق خواهد بود،لیکن موضوع مهمتر،فرهنگ بهرهگیری از اطلاعات کسب و کار،یا به عبارت دیگر فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری است.
اگرچه برقراری تماسهای موفقیتآمیز برای بهرهگیری از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری چندان کار سادهای نیست، زیرا که مخاطبان شبکههای انتقال اطلاعات الکترونیکی بسیار متخصص و ماهر میباشند و در مشخصات کالا و الزامات بازرگانی بسیار مصر هستند،لیکن با حرکت تدریجی برای فراگیری شیوههای نوین کسب اطلاعات و بهکارگیری آن در تصمیمگیریهای تجاری و اقتصادی،میتوان از این فرصت فراهم شده،به نفع بنگاههای اقتصادی و اقتصاد ملی به شکل مناسب بهره گرفت."