چکیده:
اهمیت داشتن اطلاعات به هنگام و صحیح در درک بهتر موقعیت کنونی و پیشبینی آینده در هر موضوع اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و...،بر کسی پوشیده نیست.تنها با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق میتوان مسایل و مشکلات را بهدرستی تشخیص داد و بهترین شیوههای حل آنها را برگزید. متأسفانه در سالهای اخیر در جمعآوری اطلاعات و آمار نسبت به پدیدههای اجتماعی و اقتصادی فعالیت مؤثر و کارسازی صورت نگرفته است و جز در مواردی که میتوان به اطلاعات و آمار از جهت دقت در جمعآوری آنها اطمینان کرد،در برخی موارد نیز یا اطلاعات در دسترس نمیباشد و یا نحوهء ارزیابی آن بهگونهای نیست که بتواند کارشناسان و برنامهریزان را بهخوبی هدایت کند.از سوی دیگر در جریان پخش اطلاعات نیز بهطورعمدی و غیر عمدی موانعی وجود داشته که موجب شده روند عادی اطلاعرسانی با دشواریها و کاستیهایی روبهرو باشد.در پارهای موارد افراد به لحاظ دسترسی به اطلاعات، سودهای سرشار بردهاند و در جریان قرار نگرفتن برخی اطلاعات برای بعضی گروهها موجبات ضرر و زیان آنها را بهبار آورده است. به عبارت دیگر انحصارگرایی در جریان اطلاعرسانی مانع از بهرهوری بهینه منابع و استعدادهای موجود جامعه شده است. به منظور برداشتن انحصارات در جریان اطلاعرسانی و شفافیت نظام اطلاعرسانی به مردم،فعالان اقتصادی،کارشناسان،سیاستگزاران و مسؤو لان کشور،نظام اطلاعرسانی اقتصادی و تجاری در شرف تحول عظیمی است که میتواند در تصمیمسازیهای دولت و بههنگام آینده کارساز باشد. در این گزارش به موضوع اطلاعرسانی از دید برنامهریزان کشور میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"ریاست این شورا که برای سیاستگزاری در امر اطلاعرسانی و هدایت شبکهها و مراکز اطلاعاتی و هماهنگی فعالیت آنها و تدوین برنامههای میانمدت و بلندمدت در زمینۀ تحقیقات بنیادی،توسعهای و کاربردی اطلاعرسانی در قالب نظام اطلاعرسانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود،به عهدۀ رییس جمهوری و در غیاب ایشان به عهدۀ معاون اول وی میباشد.
آنچه مسلم است در بخش وظایف شورای عالی اطلاعرسانی بهویژه در بندهای 3 و 6 موضوع اطلاعرسانی از جمله اطلاعرسانی اقتصادی-تجاری مدنظر میباشد که میتواند گام مؤثری برای شفافیت و بههنگامسازی اطلاعات، فراگیری آنها و خروج از انحصار اطلاعات باشد.
پیش از این نیز در تبصره 26 قانون دومین برنامۀ پنج سالۀ توسعۀ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور به مقولۀ اطلاعرسانی بهویژه در بخش بازرگانی توجه خاص مبذول شده است و وزارت بازرگانی با هماهنگی و همکاری دیگر نهادها،مسؤولیت ایجاد یک نظام اطلاعرسانی شفاف و بههنگام را به عهده گرفته است که در این راستا فعالیتهایی نیز در زمینۀ ایجاد شبکۀ آگاهگر بازرگانی و فاز نخست نقطۀ تجاری ایران انجام داده است."