Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی و تدوین نظام اطلاع رسانی بازرگانی نیازمند یک نهضت عمومی در اقتصاد کشور است

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 40 تا 43)

در سال‌های اخیر که نقش تجارت در توسعهء اقتصادی پایدار جوامع بیش از پیش روشن شده است،موضوع اطلاع‌رسانی‌ بازرگانی نیز در سطح ملی و بین الملی از جایگاه و اهمیت ویژه خود برخوردار گردیده است.از سوی دیگر پیشرفت‌های علوم و فن‌آوری نیز به‌ویژه در بخش‌های ارتباطات راه دور و رایانه‌ها، زمینهء لازم را برای به‌کارگیری ابزارهای نوین در امر اطلاع‌رسانی‌ دقیق،سریع و شفاف فراهم آورده است.با استفاده از این‌ دستاوردهای علمی و فنی،کارآیین بخش تجاری نیز افزایش یافته‌ است و اطلاعات بازرگانی در اسرع وقت در سطح بین المللی مبادله‌ می‌گردند. در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران،هنوز پایگاه‌های‌ اطلاع‌رسانی تجاری سریع،دقیق و به‌هنگام یا تشکیل نشده‌اند و یا جایگاه خود را در میان دست‌اندرکاران تجارت بازنکرده‌اند.در نتیجه نشریات به‌ویژه نشریات تخصصی اقتصادی-بازرگانی تا حدود زیادی نقش اطلاع‌رسانی را ایفا می‌کنند.هرچند که آنها نیز کمابیش با معضلات و ضعف‌هایی روبه‌رو می‌باشند. خبرنگار نشریهء«بررسی‌های‌ بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای سعید تقی‌پور صاحب امتیاز روزنامهء جهان‌ اقتصاد،مباحثی مانند ضرورت‌های‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی و تدوین طرح‌ جامع اطلاعات بازرگانی،نقش و جایگاه‌ نشریات تخصصی اقتصادی در ارایهء اطلاعات تجاری و...مطرح نمود. ماحصل این گفت‌وگو را باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"طراحی و تدوین نظام اطلاع‌رسانی بازرگانی نیازمند یک نهضت عمومی در اقتصاد کشور است اشاره: در سال‌های اخیر که نقش تجارت در توسعۀ اقتصادی پایدار جوامع بیش از پیش روشن شده است،موضوع اطلاع‌رسانی بازرگانی نیز در سطح ملی و بین الملی از جایگاه و اهمیت ویژه خود برخوردار گردیده است. اگر هدف بالا رفتن کارآیی اقتصادی کشور باشد و در این رهگذر بخواهیم در بخش اطلاع‌رسانی بازرگانی به موفقیت‌هایی نایل شویم،باید ابتدا یک نظام جامع اطلاع‌رسانی تعریف و طراحی شود. دولت باید در تدوین مقررات و قوانین اقتصادی کشور و به‌ویژه مقررات بازرگانی با نظام اطلاع‌رسانی کشور نیز هماهنگ باشد و آن را به‌طور سریع در اختیار افرادی که نیازمند دریافت این‌گونه اطلاعات هستند،قرار دهد. دغدغۀ خاطر مدیران بازرگانی و اقتصادی کشور باید در جهت اصلاح نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی کشور باشد و اطلاعات را محبوس نکنند و در اختیار مطبوعات قرار دهند. زمانی که مسؤو لان اقتصادی و بازرگانی کشور در جهت اطلاع‌رسانی بازرگانی گام بردارند و اطلاعات مورد ن یاز جامعه را در اختیار مردم قرار دهند،آنگاه مطبوعات اقتصادی در خدمت آنها هستند و هیچ‌گونه محدودیتی برای انتشار این‌گونه اطلاعات قایل نیستند. برخی روزنامه‌های اقتصادی به منابع مختلف اطلاعاتی دسترسی دارند این منابع مختلف نیز به دلیل آنکه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی هنوز در کشور وجود ندارد،اطلاعات متناقضی را انتشار می‌دهند. مدیران بخش خصوصی وب خش دولتی هردو باید این تشویش را داشته باشند که اطلاعات بازرگانی و اقتصادی خود را حتما در اختیار روزنامه‌های اقتصادی قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.