چکیده:
ایجاد یک نظام جامع و مطمئن اطلاعرسانی بازرگانی با توجه به روند رو به گسترش تجارت الکترونیکی در جهان و رقابت فشرده در عرصهء بین المللی،از ضروریات بخش بازرگانی خارجی کشور میباشد. با رقابت فشرده جهانی و آزادسازی تجارت جهانی،دیگر نمیتوان فقط با اتکا به تجربههای گذشته در بخش بازرگانی خارجی وارد شد و به توفیق دست یافت.امروزه اطلاعات پایه اساس هر حرکت اقتصادی-تجاری است که میتواند توفیق در این عرصه را به ارمغان آورد. در قالب دومین برنامهء پنج ساله توسعهء اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور با توجه به موارد فوق،پیشبینی ایجاد یک نظام جامع اطلاعرسانی بازرگانی صورت گرفت و وظیفهء راهاندازی آن به وزارت بازرگانی محول شد.تاکنون اقداماتی در زمینهء ایجاد نظام جامع اطلاعرسانی بازرگانی انجام شده،انتظار میرود که تا پایان برنامهء دوم،شبکهء جامع اطلاعرسانی بازرگانی به نحو اکمل در اختیار بازرگانان،کارشناسان و تصمیمگیرندگان عرصهء اقتصاد و تجارت قرار گیرد. در مورد فعالیتهای انجام شده در این راستا،خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»با آقای مهندس محمود رضا اتفاقیان مدیر عامل شرکت راهبر گفتوگویی دارد که باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات بازرگانی همچون آب روانی است که پیوسته باید تازه باشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) اشاره: ایجاد یک نظام جامع و مطمئن اطلاعرسانی بازرگانی با توجه به روند رو به گسترش تجارت الکترونیکی در جهان و رقابت فشرده در عرصۀ بین المللی،از ضروریات بخش بازرگانی خارجی کشور میباشد.
کشورهای مختلف -اطلاعات حمل و نقل دریای،هوایی -اطلاعات نرخ بلیط و زمان سفر شرکتهای مختلف هوایی داخلی و خارجی -اطلاعات مربوط به بودجه دولت -فهرست مسؤو لان سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت بازرگانی -اطلاعات مرکز اسناد و مدارک بازرگانی -اطلاعات شرکت چاپ و نشر بازرگانی -تقویم نمایشگاهی داخل و خارج کشور -آمار جمعیت و اشتغال -مشخصات صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی ذکر این نکته ضروری است که تجار ایرانی از امکان «فرصتهای تجاری»که بر روی شبکه آگاهگر بازرگانی وجود دارد،میتوانند استفادۀ شایانی ببرند و اطلاعات مورد نیاز برای خرید یا فروش کالاها را از طریق این سرویس دریافت دارند.
*شبکه آگاهگر بازرگانی برای جمعآوری،تلفیق و توزیع اطلاعات بازرگانی البته خیلی محدودتر از پروژۀ تبصره 26 و به عنوان نخستین شبکۀ اطلاعرسانی بازرگانی توسط مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی راهاندازی شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
در بخش کاتالوگ الکترونیکی نیز کاتالوگ یک کالا به صورت تصوریری روی شبکه قرار میگیرد و تجار در اقصی نقاط جهان میتوانند از طریق شبکۀ جهانی اینترنت آن کاتالوگ را به صورت تصویری مشاهده کنند و در صورت تمایل با تولیدکننده محصول موردنظرشان از طریق خطوط مخابراتی برای دریافت اطلاعات بیشتر یا مذاکرۀ تجاری اقدام نمایند."