Skip to main content
فهرست مقالات

نظام اطلاع رسانی بازرگانی متمرکز و مستحکم به توسعه اقتصادی کمک می کند

مصاحبه شونده:

ISC (5 صفحه - از 50 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، نظام اطلاع‌رسانی بازرگانی متمرکز، اطلاع‌رسانی بازرگانی، اطلاع‌رسانی بازرگانی متمرکز و مستحکم، اطلاعات بازرگانی، شبکه، شبکۀ اطلاع‌رسانی بازرگانی، پیاده‌سازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی، ایجاد نظام اطلاع‌رسانی جامع، نظام اطلاع‌رسانی جامع و متمرکز

دستیابی به اطلاعات بازرگانی از ابزارهای بسیار مهم برای‌ حضور مؤثر و فعال در بازارهای بین المللی است.اطلاعات‌ بازرگانی باید صحیح،شفاف و به‌هنگام باشد و در اسرع وقت‌ در اختیار مخاطبان قرار گیرد تا آنها بتوانند بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ نمایند. پیشرفت‌های علم و فن‌آوری،تجهیزات پیشرفته‌ای را در زمینهء انتقال سریع اطلاعات از طریق رایانه‌ها و ارتباطات‌ راه دور در اختیار نهاده است.آن گروه از دست‌اندرکاران‌ تجارت که نتوانند از ابزارهای نوین تجاری و سیستم‌های‌ اطلاع‌رسانی استفاده کنند.خواه‌ناخواه در رقابت جهانی باید دیر یا زود عرصه را ترک کنند. با هدف افزایش سهم ایران در تجارت جهانی در دومین‌ برنامهء پنج سالهء توسعهء اقتصادی کشور و در قالب تبصره 26 ایجاد نظام اطلاع‌رسانی جامع و متمرکز بازرگانی پیش‌بینی‌ شده و تاکنون بخش‌هایی از آن عملی شده است. در رابطه با اهمیت موضوع‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی و پیشرفت‌های‌ حاصله در این زمینه،خبرنگار نشریه‌ «بررسی‌های بازرگانی»با مهندس ناصر نقاش‌زاده عضو هیأت مدیره و معاون‌ مهندسی سیستم‌های شرکت خدمات‌ انفورماتیک راهبر،وابسته به مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی‌ گفت‌وگویی دارد که باهم می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نظام اطلاع‌رسانی بازرگانی متمرکز و مستحکم به توسعۀ اقتصادی کمک می‌کند اشاره: دستیابی به اطلاعات بازرگانی از ابزارهای بسیار مهم برای حضور مؤثر و فعال در بازارهای بین المللی است. در این زمینه شبکه آگاه‌گر بازرگانی مطالعات زیادی را انجام داد و شبکۀ اطلاع‌رسانی دیگری مبتنی بر«وب»را ایجاد کرد که همان شبکه نقطۀ تجاری ایران می‌باشد. طبق تبصره 26 قانون برنامۀ دوم،تمامی دستگاه‌های اقتصادی موظف به ارایۀ اطلاعات دقیق اقتصادی-بازرگانی خود به وزارت بازرگانی هستند،اما متأسفانه تا به حال برای تأمین این اطلاعات،مشکلات زیادی وجود داشته است که این مشکلات عمدتا به فرهنگ اطلاع‌رسانی و حمیت‌های قسمتی بازمی‌گردد. *سازمان‌های اقتصادی برای جمع‌آوری اطلاعات بازرگانی خود باید نظام رایانه‌ای طراحی کنند تا از مشکلات داخلی آنها و نیز ارایۀ خدمات اطلاعاتی به بیرون سازمان جلوگیری شود. چنانچه یک نظام اطلاع‌رسانی متمرکز بازرگانی مستحکمی ایجاد شود،می‌تواند در توسعۀ اقتصادی کشور نقش بسزایی را ایفا نماید،زیرا اطلاعات بازرگانی از انحصار خارج می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد،یک شبکۀ اطلاع‌رسانی بازرگانی مطلوب باید محیط مناسبی برای برقراری ارتباطات باشد،این شبکه باید محیط را جهت دسترسی و جست‌وجوی سریع اطلاعات برای متقاضیان فراهم آورد. *در تبصره 26 مطالعات در دو بخش داخلی و خارجی انجام شده است:در بخش مطالعات داخلی،دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط از نظر نقش آنها در شبکۀ اطلاع‌رسانی و نحوۀ ارتباط و انواع اطلاعاتی که بایستی به شبکه تغذیه نمایند یا از آن استفاده نمایند،مورد بررسی قرار گرفته است. *کسانی که بخواهند عضو شبکۀ اطلاع‌رسانی متمرکز بازرگانی شوند چه مراحلی را باید طی کنند؟ *در حال حاضر شبکه نقطۀ تجاری ایران و شبکۀ آگاه‌گر بازرگانی فعال است و آمادۀ ارایه خدمات می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.