Skip to main content
فهرست مقالات

با اجرای تبصره 26 قانون برنامه دوم، ایران به نظام جامع و متمرکز اطلاع رسانی بازرگانی مجهز می شود

مصاحبه شونده:

ISC (7 صفحه - از 55 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، ایجاد نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی، اطلاع‌رسانی بازرگانی، ایجاد شبکۀ متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی، شبکۀ متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی، واردات، شبکه متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی کشور، ایجاد شبکۀ جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی، طرح ایجاد شبکۀ متمرکز اطلاع‌رسانی، تجاری

ضرورت دسترسی آسان به اطلاعات بازرگانی برای تسهیل امر تجارت خارجی به‌ویژه رشد صادرات غی رنفتی،موجب گردید که در تدوین قانون دومین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور،ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی بازرگانی مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد. براساس تبصره 26 قانون برنامهء دوم،دولت و به تبع آن‌ وزارت بازرگانی موظف به ایجاد نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی‌ شد.در این راستا مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وابسته‌ به وزارت بازرگانی،مسؤولیت اجرایی این مهم را عهده‌دار شد و در سال‌های اخیر تلاش وافری برای تحقق این هدف بزرگ به‌عمل‌ آورده است. دسترسی به اطلاعات بازرگانی صحیح،دقیق و به‌هنگام نقش‌ بسزایی دریافتن فرصت‌های تجاری و بهره‌گیری مناسب از امکانات‌ و توانمندی‌های موجود تجاری دارد.لذا ایجاد نظام جامع‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی با توجه به ضرورت جدا شدن اتکا کشور به‌ درآمدهای حاصل از نفت،از اهمیت بسزایی برخوردار است. خبرنگار نشریهء بررسی‌های‌ بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای داریوش‌ حقیقی‌طلب،ضرورت و مزایای ایجاد نظام جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی را جویا شد. باهم این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"*چه طرح‌های دیگری در زمینۀ آمار بازرگانی خارجی کشور جزو برنامه‌ها قرار دارد؟ *علاوه بر آنکه قرار است آمار ثبت سفارشات از دیدگاه کدگذاری کاملا به روز شود و از سیستم کدهای هماهنگ‌شده یا (HS) به‌جای کدهای بروکسل استفاده شود و نیز نوسازی شبکۀ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وزارت بازرگانی،طرح دیگری نیز به نام اتصال مکانیزه آمارهای وزارت بازرگانی،بانک مرکزی و گمرک ایران جزو برنامه‌ها از گذشته در مدنظر قرار داشته است که در این زمینه تبادل نظر و پاره‌ای بررسی‌های مقدماتی لازم انجام گرفته است. انتظار بر این است که با ایجاد شبکۀ متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی،کلیه متقاضیان به‌ویژه آنها که در ارتباط با پژوهش و آموزش کار می‌کنند و یا متقاضیانی که در ارتباط با تولید و توسعۀ تولید فعالیت دارند، بتوانند در اسرع وقت به اطلاعات مورد نیازشان در امر بازرگانی دسترسی پیدا کنند و از این نظر است که تبصره 26 قانون برنامۀ دوم می‌تواند نقش مهم و مفیدی را در جامعه ایفا نماید. اصو لا با ایجاد شبکه متمرکز و جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی،اطلاعات صحیح با سرعت و سهولت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و حتی متقاضیان و مراجع ذی‌صلاح خارج از کشور نیز چنانچه به اطلاعات بازرگانی از قبیل مقررات بازرگانی،اطلاعات مربوط به واردات و صادرات و دیگر اطلاعات مربوط به فرصت‌های تجاری نیاز داشته باشند، می‌توانند با این مرجعیت تماس حاصل کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.