Skip to main content
فهرست مقالات

رشد و توسعه اقتصادی پایدار با اتخاذ راهبرد توسعه صادرات میسر می گردد

ISC (5 صفحه - از 71 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، راه‌برد توسعۀ صادرات، راه‌برد توسعۀ صادرات میسر، اقتصادی، توسعه، مناطق پردازش صادرات، اتخاذ راه‌برد توسعۀ صادرات، سرمایه، راه‌برد توسعه و تشویق صادرات، الگوی تشویق و توسعۀ صادرات

پس از جنگ دوم جهانی بسیاری از کشورها درصدد برآمدند که‌ اقتصاد خود را بازسازی کنند.در این میان کشورهای درحال توسعه‌ نیز برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی به گزینش و اجرای‌ الگوهای توسعهء اقتصادی روی آوردند.شماری از کشورهای درحال‌ توسعه به الگوی جایگزینی واردات روی آوردند تا وابستگی‌ اقتصادشان به واردات از کشورهای پیشرفته را کم کنند و به‌ سرمایه‌گذاری در این‌گونه طرح‌ها روی آورند.شماری نیز از اواسط دهه 1960 به گزینش الگوی توسعهء صادرات و اجرای آن‌ پرداختند.تجربیات ثبت شده نشان از توفیق کشورهایی دارد که به‌ الگوی تشویق و توسعهء صادرات روی آورده‌اند و امروزه در شمار کشورهای توسعه یافته یا تازه صنعتی شده قرار دارند که نمونهء بارز آن کشورهای شرق آسیا می‌باشند. در این گزارش به تحلیل و بررسی الگوی توسعهء صادرات به‌ عنوان یک راهبرد اقتصادی-تجاری می‌پردازیم.

خلاصه ماشینی:

"الگوی تشویق و توسعه صادرات از اواسط دهه 1960 میلادی،شماری از کشورهای درحال رشد آن زمان به‌ویژه در شرق آسیا الگوی جایگزینی واردات که موجب سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی شده بود که تولیدات قابل عرضه در بازارهای جهانی نداشت و در انتقال فن‌آوری نقش عمده‌ای ایفا نمی‌کرد و در مقابل بار بدهی‌های خارجی کشورهای مجری این الگو را افزایش می‌داد،رها کردند. مناطق پردازش صادرات قلمروهای اقتصادی و اجتماعی جداگانه‌ای هستند که در آنها شرکت‌های خارجی با بهره‌گیری از یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی و امتیازات گمرکی و به کمک نیروی کارگر ارزان محلی به تولید کالاهایی می‌پردازند که هزینۀ تمام شده کمتری دارند و قابلیت رقابت بیشتری در بازارهای بین المللی دارا می‌باشند. وجود فعالیت این‌گونه مناطق به کشور میزبان این امتیاز را دارد که ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم،زمینۀ انتقال دانش فنی و فن‌آوری و ارتقاء مهارت نیروی انسانی در سایه مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در طرح‌های تولیدی فراهم آید و فرآیند صنعتی شدن کشور میزبان میسر گردد. آنها حتی در اقتصاد ملی نیز به انجام تعدیلات ساختاری و نیز مقررات‌زدایی برای جذب سرمایه‌گذاران بین المللی روی آوردند و توانستند نه‌تنها در مناطق پردازش صادرات خود، بلکه در سراسر کشور به توسعۀ صنعتی و تجارت روی آورند. اکثر کشورهای در حال رشد،تجربۀ زیادی در زمینۀ بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی ندارند،درحالی‌که کشورهایی که از راهبرد توسعۀ صادرات پیروی کردند،به کمک جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های چند ملیتی بزرگ، توانستند از تجربیات آنها برای حضور در بازارهای بین المللی و رقابت در مرحلۀ جهانی بهره گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.