خلاصه ماشینی:
"رکورد بازارهای خارجی بهویژه بازار اروپا که بهطور سنتی عمدهترین خریدار کالاهای غیرنفتی ایران است و افت بهای کالاهای صادراتی ایران،تنزل قدرت رقابت محصولات ایرانی تحتتأثیر افزایش قیمت تمام شده آنها در اثر فشارهای تورمی داخلی،فقدان تبلیغات مناسب و بازاریابی فعال برای عرضۀ محصولات در بازارهای جدید،تشریفات اداری زاید و طولانی حاکم بر امر صادرات،ضرورت پیمانسپاری برای صادرات،قوانین و مقررات ضدونقیض ذیمدخل در امر صادرات ممنوعیتهای ایجاد شده در راه صدور کالاهای غیرنفتی تحتتأثیر تقاضای داخلی،نبود فرهنگ صادرات در جامعه و فقدان عزم ملی برای گسترش صادرات غیرنفتی،عقبماندگی فنآوری و کیفیت نه چندان مطلوب تولیدات،فقدان دید سرمایهگذاری براساس ارزیابی بازارهای خارجی و تولید محصولات صادراتی،کمی جذب سرمایه و دانش فنی روز،کمبود سرمایهگذاری برای ایجاد صنایع بستهبندی مناسب و نیز حملونقل سریع و مطمئن،ضعف خدمات بازرگانی و...
اقتصاد ایران میبایست در بخش سرمایهگذاری با حذف موانع و تنگناهای قانونی و اداری و ارایۀ تسهیلات مناسب(هدایت منابع مالی بانکها و بازار سرمایه به فعالیتهای مولد)،راه را برای رشد تولید با دید صادرات باز کند و به افزایش ارزشافزوده کالاها توجه داشته باشد."