Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه ایران در تقسیم کار بین المللی، سنتی است

مهر 1377 - شماره 134 (5 صفحه - از 7 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : ایران در تقسیم‌کار بین‌المللی ،ایران در تجارت جهانی ،تجارت جهانی ،سهم ایران در تجارت ،صادرات غیرنفتی در مجموع ،سهم نسبی صادرات غیرنفتی ،تقسیم‌کار بین‌المللی ،صادرات غیرنفتی ،غیرنفتی ،کشورهای در حال توسعه ،تقسیم‌کار ،رشد صادرات غیرنفتی ،نقش ایران در تجارت ،افزایش سهم ایران ،تجارت خارجی ،توسعهء اقتصادی ،افزایش سهم صادرات غیرنفتی ،سهم در تجارت جهانی ،افزایش سهم در تجارت ،ارزش صادرات غیرنفتی ،افزایش سهم ،مجموع صادرات کشور ،کالاهای صنعتی در مجموع ،توسعه اقتصادی ،سهم صادرات غیرنفتی ،سهم در تجارت ،صادرات کالاهای صنعتی ،دلار ،کالاهای غیرنفتی ،بازارهای جهانی

افزایش سهم ایران در تجارت جهانی از حدود 0/34 درصد درحال‌حاضر به یک درصد در دو دههء آینده از اهداف اقتصادی دولت محسوب می‌شود.تلاش‌هایی که در این راستا برای‌ رونق‌بخشیدن به صادرات غیرنفتی تاکنون انجام شده،موفقیت چشمگیری را نشان نمی‌دهد، اما دولت درصدد است که در برنامه‌های توسعهء اقتصادی،راه را برای رشد صادرات غیرنفتی‌ به‌ویژه کالاهای با ارزش‌افزوده بیشتر باز کند تا بتواند ضمن افزایش سهم ایران در تجارت‌ جهانی،به بهبود رابطهء مبادلهء کشور کمک کند. بررسی سهم نسبی صادرات غیرنفتی در مجموع صادرات کشور و علل افت و خیزهای آن‌ در سال‌های گذشته،می‌تواند در ارزیابی دقیق نقش ایران در تجارت جهانی و تقسیم‌کار بین المللی مؤثر باشد و نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور که مانع از کسب اقتدار در بازرگانی‌ جهانی است،به دقت شناسایی گردد. در این گزارش تلاش داریم که در ابتدا به بررسی تاریخی تقسیم‌کار بین المللی و ارتباط نزدیک«توسعه اقتصادی و تجارت خارجی»بپردازیم و سپس با ارزیابی صادرات ایران،جایگاه‌ ایران در این تقسیم‌کار را مشخص نماییم تا سپس بتوان راهکارهایی را برای افزایش سهم کشور در تجارت جهانی و بهبود رابطهء مبادله پیدا کرد. باهم این گزارش را می‌خوانیم:

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.