Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تبلیغات در قاچاق کالاهای خارجی

نویسنده:

(4 صفحه - از 27 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : تبلیغات ،قاچاق کالاهای خارجی ،نقش تبلیغات در قاچاق ،آثار تبلیغات شرکت‌های چندملیتی ،سیگار ،تأثیر تبلیغ در افزایش قاچاق ،تولید ،مصرف ،افزایش قاچاق کالا ،اقتصادی ،تبلیغات کالاهای خارجی ،تأثیر تبلیغ در قاچاق کالا ،تبلیغات نقش مؤثری ،پیام‌های تبلیغاتی در قاچاق کالا ،کارشناسان اقتصادی متفق‌الرأی ،شرکت‌های چندملیتی کالایی تولید ،پیام ،تأثیر پیام‌های تبلیغاتی در قاچاق ،تبلیغات تجاری موجب افزایش مصرف ،قانونی ،پیام‌های تبلیغاتی ،مصرف کالاهای خارجی ،مقابله جدی با قاچاق کالا ،نقش مؤثری در ایجاد تقاضا ،مصرف لجام‌گسیخته کالاهای خارجی ،افزایش ،قاچاق خودنمایی ،تبلیغات کالای خارجی به‌صورت ،تبلیغات سیگار نقش ،ممنوعیت‌های

دربارهء نقش تبلیغات در قاچاق کالاهای خارجی،کارشناسان اقتصادی متفق الرأی‌ می‌باشند.تقریبا تمام کارشناسان بر این عقیده هستند که تبلیغات نقش مؤثری در ایجاد تقاضا برای کالا دارد و زمانی که راه‌های ورود قانونی کالا به بازار ملی به لحاظ اتخاذ سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی بسته می‌شود،مسیر قاچاق خودنمایی می‌کند. این باور عمومی وجود دارد که یکی از راه‌های مقابله جدی با قاچاق کالا،از بین بردن‌ آثار تبلیغات شرکت‌های چندملیتی در ایجاد تقاضاست.این امر نه تنها به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند،بلکه در از بین بردن آثار سوء تهاجم فرهنگی غرب مؤثر می‌باشد. مقالهء حاضر که با عنوان«نقش تبلیغات در قاچاق کالاهای خارجی»از سوی آقای‌ هوشنگ شادنیا تهیه شده است.از زوایای گوناگون،تأثیر تبلیغ در افزایش قاچاق کالا را مورد بررسی قرار می‌دهد. باهم این مقاله را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"در این حالت اگر برنامه‌ریزان اجتماعی تصمیم بگیرند که فقط با تصویب قوانین و مقررات،مصرف لجام‌گسیخته کالاهای خارجی را مهار کنند،تجارت زیرزمینی به تدریج افزایش پیدا کرده و بستر مناسبی برای رونق قاچاق کالا به وجود می‌آورد. تأثیر تبلیغ در قاچاق کالا: 1-شاید همگان به این موضوع واقف هستند که تبلیغات تجاری موجب افزایش مصرف کالا می‌شود و اگر به دست آوردن آن کالا با ممنوعیت‌های گوناگون از جمله ممنوعیت قانونی برخورد نماید،نه تنها مصرف آن کاهش پیدا نمی‌کند،بلکه بستر مناسبی برای تجارت ثبت نشده قاچاقچیان به وجود می‌آورد. 2-درحالی‌که کشور ما با ضعف منابعع ارزی مواجه است و مردم و دولت برای رسیدن به خودکفایی و اقتدار اقتصادی بسیج شده‌اند،تبلیغات کالاهای خارجی که در جراید داخلی و خارجی تابلوهای تبلیغاتی در معابر شهرها و جاده‌ها،رادیو و تلویزیون کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه و اخیرا نیز ماهواره‌ها انتشار می‌یابد،میل به مصرف آنها را در جامعه افزایش می‌دهد. برای مثال،اگر در فرودگاه،ایستگاه راه‌آهن و یا در پایانه‌های اتوبوس‌های مسافربری نظاره کنید،ملاحظه خواهید کرد اکثر (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسافران که از خارج و یا مناطق آزاد تجاری،صنعتی و یا شهرهای مرزی به‌ویژه استان‌های ساحلی جنوب وارد می‌شوند،هرکدام علاوه بر ساک و چمدان از یک یا چند کیسۀ پلاستیکی که منقوش به تبلیغات کالاهای خارجی است،برای حمل وسایل خود استفاده می‌کنند. اگر پیشینۀ سیگارهای خارجی را که به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شوند، بررسی نمایید،خواهید دید که بعضی از آنها تا چند سال قبل برای افراد سیگاری کاملا ناشناخته بوده‌اند و اکنون به سیگار عمومی تبدیل شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.