Skip to main content
فهرست مقالات

با سیاست ها و ابزارهای کنونی، توسعه صادرات صنعتی محقق نمی گردد

مصاحبه شونده:

ISC (5 صفحه - از 39 تا 43)

دستیابی به نرخ‌های رشد اقتصادی بالا با توجه به شرایط بازار جهانی و دورنمای‌ ناامیدکننده آن،به سهولت امکان‌پذیر نیست.تداوم رشد اقتصاد ایران به جریان ورود ارز به‌ اقتصاد ملی پیوند خورده است و تحصیل ارز در حد نیازهای اقتصاد ملی از محل نفت میسر نمی‌گردد. با این وصف تلاش برای گسترش صادرات غیرنفتی با هدف دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا(بیش از 5 درصد در سال)،ایجاد زمینه‌های اشتغال برای جمعیت جوان کشور، تحصیل ثبات اقتصادی و...،امری الزامی و غیرقابل اجتناب می‌باشد. اما روند بازارهای جهانی نشان می‌دهد که تجارت کالاهای سنتی نمی‌تواند درآمدهای‌ ارزی مناسبی را برای اقتصاد ملی تأمین کند و لذا باید در عرصهء رقابت تجارت محصولات‌ صنعتی وارد شد.بر این اساس تلاش برای گسترش صادرات محصولات صنعتی از اهم‌ فعالیت‌ها و وظایف دولت و دست‌اندرکاران تولید و تجارت محسوب می‌شود. خبرنگار نشریهء«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای مهندی مصطفی‌ امین میرزا محمدی معاون توسعهء صنعتی وزارت صنایع،راهکارهای توسعهء صادرات‌ محصولات صنعتی در آینده(به‌ویژه در سومین برنامهء پنج‌سالهء توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور)را جویا شد. مهندس میرزا محمدی که هجده سال سابقهء فعالیت در رشتهء صنعت در نهادها و وزارتخانه‌های مختلف صنعتی کشور دارد،به پرسش‌های خبرنگار ما چنین پاسخ داده است:

خلاصه ماشینی:

"با توجه به این موارد،اگر قرار باشد توسعۀ صادرات و به‌ویژه صادرات کالاهای صنعتی به عنوان راهبرد توسعه انتخاب شود،سیاست‌های کنونی، سیاست‌هایی نیست که بتوان از آن با ابزارها و شیوه‌های رایج فعلی بهره گرفت،بلکه باید در ابزارها و نحوۀ به‌کارگیری آنها تجدیدنظر شود. وزارت صنایع در پیروی از راهبرد جایگزینی واردات در پی آن نیست که از واردات کالاهای مصرفی ساخته شده حمایت شود،بلکه واردات به سمت کالاهایی سوق داده شده که یا فن‌آوری به کار رفته در آنها به قدری بالا و پیچیده است که تاکنون وارد آن نشده‌ایم و نتواعنسته‌ایم تولید کنیم و یا نوع کالا معطوف به کالاهای واسطه‌ای و یا سرمایه‌ای باشد که کمتر سراغ آن رفته‌ایم. در وزارت صنایع هدف بر این است که تنوع کالاهای سنتی که در آنها فن‌آوری به کار گرفته نمی‌شود ولی قابل صدور است،حمایت شود بنابراین صنایعی که بسته‌بندی کالاهای سنتی را انجام می‌دهند و ارزش افزوده آنها را در بازارهای خارجی بالا می‌برند، جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعۀ صادرات قرار گرفته‌اند. وزارت صنایع اعتقاد دارد در آینده باید در رشته سیم و کابل در بازارهای جهانی نقش داشته باشد،زیرا مس ارزان قیمت را می‌توان در داخل کشور تولید کرد و فن‌آوری تولید سیم و مفتول نیز از گذشته در کشور وجود داشته و درنتیجه قیمت تمام‌شده در این رشته مطلوب و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. اما تراز ارزی صنعت با این مفهوم مدنظر وزارت صنایع است که هم نیاز داخل را در حد کنونی پاسخ دهد و هم آنقدر ما زاد داشته باشد که بتوان آن را صادر کرد تا برای ما زاد تولید بعدی،منافع مورد نیاز را تأمین نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.