Skip to main content
فهرست مقالات

با سیاست ها و ابزارهای کنونی، توسعه صادرات صنعتی محقق نمی گردد

مصاحبه شونده: ؛

آذر 1377 - شماره 136 (5 صفحه - از 39 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : بازارهای جهانی ،توسعهء صنعتی وزارت صنایع ،توسعه صادرات صنعتی ،نرخ رشد اقتصادی بالا ،صادرات صنعتی ،وزارت صنایع ،توسعهء صادرات ،توسعهء صادرات محصولات صنعتی ،توسعهء صنعتی ،توسعهء صادرات صنعتی ،صادرات کالاهای صنعتی ،کالاهای سنتی ،صادرات محصولات صنعتی ،صادرکنندگان ،دست‌یابی به نرخ رشد ،توسعه صنعت ،راه‌برد جایگزینی واردات ،کالاهای صنعتی ،کالاهای مصرفی ،محصولات صنعتی ،محتوای فن‌آوری ،صادرکنندگان صنعتی ،گسترش صادرات ،کالاهای واسطه‌ای ،آهنگ رشد ،محتوای صادرات ،جایگزینی واردات ،جمعیت جوان کشور ،شرایط بازار ،تراز ارزی

دستیابی به نرخ‌های رشد اقتصادی بالا با توجه به شرایط بازار جهانی و دورنمای‌ ناامیدکننده آن،به سهولت امکان‌پذیر نیست.تداوم رشد اقتصاد ایران به جریان ورود ارز به‌ اقتصاد ملی پیوند خورده است و تحصیل ارز در حد نیازهای اقتصاد ملی از محل نفت میسر نمی‌گردد. با این وصف تلاش برای گسترش صادرات غیرنفتی با هدف دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا(بیش از 5 درصد در سال)،ایجاد زمینه‌های اشتغال برای جمعیت جوان کشور، تحصیل ثبات اقتصادی و...،امری الزامی و غیرقابل اجتناب می‌باشد. اما روند بازارهای جهانی نشان می‌دهد که تجارت کالاهای سنتی نمی‌تواند درآمدهای‌ ارزی مناسبی را برای اقتصاد ملی تأمین کند و لذا باید در عرصهء رقابت تجارت محصولات‌ صنعتی وارد شد.بر این اساس تلاش برای گسترش صادرات محصولات صنعتی از اهم‌ فعالیت‌ها و وظایف دولت و دست‌اندرکاران تولید و تجارت محسوب می‌شود. خبرنگار نشریهء«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با آقای مهندی مصطفی‌ امین میرزا محمدی معاون توسعهء صنعتی وزارت صنایع،راهکارهای توسعهء صادرات‌ محصولات صنعتی در آینده(به‌ویژه در سومین برنامهء پنج‌سالهء توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور)را جویا شد. مهندس میرزا محمدی که هجده سال سابقهء فعالیت در رشتهء صنعت در نهادها و وزارتخانه‌های مختلف صنعتی کشور دارد،به پرسش‌های خبرنگار ما چنین پاسخ داده است:

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.