چکیده:
اتاقهای بازرگانی مشترک میان ایران و دیگر کشورهای جهانی نقش مؤثری در رشد تجارت فیمابین،جذب سرمایهگذاران و شروع فعالیتهای مشترک اقتصادی،انتقال فنآوری،شناخت واقعبینانه از نیازهای بازار طرفین و تسهیل امور تجارت برای رفع نیازمندیها و...دارند. اتاقهای بازرگانی مشترک میتوانند گامهای اساسی برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان کشورها بردارند و فعالان اقتصادی را در فضایی مطمئنتر به میدان بکشانند. نشریهء«بررسیهای بازرگانی»از این شماره به معرفی اتاقهای بازرگانی مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و هریک از کشورهای جهان،فعالیت این نهادها و خدمات ارایه شده آنها به اعضا میپردازد تا در جهت تنویر افکار عمومی و اطلاعرسانی دقیق به جامعهء اقتصادی-تجاری کشور گام مؤثری بردارد. در این شماره به معرفی اتاق بازرگانی و صنایع رسمی ایران و آلمان که قدیمیترین مشکلات در این زمنیه میباشد،میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"اتاق بازرگانی و صنایع رسمی ایران و آلمان خدمات گوناگونی به اعضا ارایه میدهد که اهم آنها ارایۀ اطلاعات (مسایل اقتصادی و حقوقی)،تهیه و ارایۀ اطلاعات دربارۀ شرکتها،گزارشهای بازار،مدارک مناقصه،یاری رساندن به اعضا در زمینۀ حل مشکلات و اخذ مطالبات،میانجیگری در امور حل اختلاف بین شرکتهای ایرانی و آلمانی، کمک به بازرگانی ایرانی جهت بازدید از نمایشگاه و اخذ روادید آلمان،تبلیغات برای شرکتها در نشریات اتاق با ارسال بروشور به صورت آگهی در مطبوعات تخصصی ایران،ایجاد تسهیلات برای جستوجوگران در زمینه نماینده، واردکننده،صادرکننده،شریک همکاری، وکیل،حسابرسی و کارشناسی،مشاوره در امور همکاری بین شرکتها و تدارک معاملات،یاری به مسافران تجاری آلمان در تنظیم قرار ملاقات،ترجمۀ حضوری و کتبی و سازماندهی کنفرانسهای مطبوعاتی،همایشها و سمپوزیومها و نیز نمایندگی شرکتهای نمایشگاهی برای نمایشگاههای برلین،دوسلدورف، فرانکفورت،کلن،مونیخ و هاتوور میباشد."