چکیده:
بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا و نیز تعیین قیمت کالاها یا خدمات میباشند.یکی از بازارهای شناخته شده در جهان،بورس کالا میباشد که در آنجا خریداران و فروشندگان بدون انتقال کالا میتوانند به معامله آن بپردازند و در زمان مقرر در قراردادهایشان از محل عرضه بهطور مستقیم کالا را به محل تقاضا ارسال کنند.این امر نه تنها موجب کاهش هزینههای حملو نقل و تسهیل در تجارت کالاها میشود،بلکه فرصت اقدامات سودجویانه را از بین میبرد.در نهایت کالاها و خدمات با قیمت عادلانهتری به دست مصرفکننده نهایی میرسد. بازارهای کالایی در کشورهای صنعتی بهویژه آمریکا و انگلیس قدمتی طولانی دارند،اما در کشورهای روبهرشد از جمله ایران هنوز شکل درستی به خود نگرفتهاند. بازار کالا امکان پیشفروش کردن کالا و تأمین مالی مورد نیاز برای تولیدکنندگان را بهوجود میآورد و برای کاهش هزینههای تأمین مالی بهویژه برای تولیدکنندگانی که با کمبود نقدینگی،مواجه هستند،مفید هستند.با وجود آنکه بورس کالا میتواند آثار مثبت اقتصادی قابل ملاحظهای بهوجود آورد،اما در تشکیل آن در کشورهای روبهرشد از جمله ایران میبایست دقتنظر کافی بهعمل آید. سازمان بازرسی و نظارتبر قیمت و توزیع کالا و خدمات وابسته به وزارت بازرگانی در تحقیقی با عنوان«آشنایی با بورس کالا»به بررسی این مقوله و آثار جانبی آن پرداخته است. در این گزارش تحقیقی انواع بازار،بخش مالی در خدمت بخش حقیقی،ابزار مشتقه در بازار سرمایه،عوامل مؤثر بر قیمت بازار،بورس،بورس کالا و ویژگیهای آن،استفاده از قراردادهای آینده در بورس کالا،ساختار سازمانی بورس کالا و سازوکارهای آن،بورسهای کالا در جهان و بورس کالا در ایران تشریح شده است. به لحاظ اهمیتی که راهاندازی بورس کالا در کشور برای تبادل آسانتر و بدون واسطه کالاها و نیز تأمین مالی بخشهای تولیدی دارد،انتشار این گزارش تحقیقی در سه شماره پیدرپی را ضروری دانستیم.باهم بخش اول این گزارش را میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"در این گزارش تحقیقی انواع بازار،بخش مالی در خدمت بخش حقیقی،ابزار مشتقه در بازار سرمایه،عوامل مؤثر بر قیمت بازار،بورس،بورس کالا و ویژگیهای آن،استفاده از قراردادهای آینده در بورس کالا،ساختار سازمانی بورس کالا و سازوکارهای آن،بورسهای کالا در جهان و بورس کالا در ایران تشریح شده است.
بورس کالا به عنوان مکانی که در آن کالاهای گوناگون معامله میشوند، میتواند شرایطی را فراهم کند که تولیدکننده کالای خود را زودتر از موعد به بازار عرضه کرده و آیندۀ فروش محصولات خود را با قیمتهای واقعی تضمین نماید و به دلیل وجود انواع متقاضیان در بازار،مجبور به فروش کالا به خریدار خاصی نگردد.
قراردادهای اختیاری به دو دسته تقسیم میشوند: الف)قرارداد اختیار خرید (Call Option Contract) در این قرارداد،خریدار پس از پرداخت مبلغی مشخص به فروشنده اختیار،حق دارد که تا تاریخ مشخص و تعیینشده در قرارداد در صورت تمایل، دارایی مشخصی را با کیفیت و قمیت تعیینشده توسط بازار رسمی بورس از فروشنده خریداری کند.
این قراردادها عبارتند از: قرارداد پیشرو (Forwad Contract) این نوع قرارداد دقیقا مشابه قرارداد آینده بوده و تفاوت آنها در این است که این قراردادها در خارج از بازار بورس انجام شده و همچنین به علت اعتبار بالای هر دو طرف،مبلغ قرارداد در زمان تحویل کالا پرداخت میشود.
هنگامی که اطلاعات گذشته و حال بازار به دست آمده،آنگاه براساس این اطلاعات و پیشبینی روند قیمت بازار در آینده، انتظارات کارگزاران بازار و همچنین درنظر گرفتن سایر عوامل احتمالی تأثیرگذار بر قیمت،وضعیت آینده کالا ترسیم میشود."