چکیده:
تا چند دههء پیش،سیاستهای تجاری حاکم بر تجارت بین المللی،از مزیتهای نسبی و مطلق در بازرگانی نشأت میگرفت.برمبنای این نظریه،هر کشوری براساس وفور منابع طبیعی در تولید و صادرات کالا یا کالاهایی تخصص مییافت.نتیجه آنکه کشورهای در حال توسعه به لحاظ وفور منابع طبیعی و نیروی انسانی ارزان میبایست همواره صادرکننده مواد اولیه با کالاهای کاربر و کشورهای پیشرفته صادرکننده کالاهای ساخته شده با فنآوری بالا و سرمایهبر میبودند.اما دو موضوع یکی محدودیت منابع طبیعی و دیگری انباشت سرمایه در کشورهای پیشرفته،نشان میداد که عقبماندگی اقتصادی کشورهای رو به رشد استمرار مییافت و این دور باطل تداوم پیدا میکرد. اما در چند دهه گذشته تجربه برخی کشورها که صاحب مواد اولیه و منابع طبیعی سرشار نیز نبودند،نشان داد که میتوان با اتخاذ سیاست استراتژیک تجاری به خلق مزیت پرداخت و در تجارت جهانی سهم قابل ملاحظهای کسب کرد.تجربیات ژاپن و کشورهای تازه صنعتی شده شرق آسیا،توفیق اتخاذ و اعمال سیاست استراتژیک تجاری و هماهنگی دیگر سیاستهای اقتصادی با این سیاست را نشان داد.البته در این دوران کشورهایی مانند ممالک آمریکای لاتین نیز بودند که با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات تلاش کردند مسیر رشد و توسعهء اقتصادی را بپیمایند.اما تجربیات آنها، توفیق چندانی را نشان نداد و در نهایت به تلنبار شدن بدهی خارجی آنها انجامید.این تجربیات به لحاظ نتایج نامطلوب،امروزه مورد توجه نمیباشد. در ایران بهویژه در دورهء پس از پیروزی انقلاب اسلامی،ابتدا الگوی جایگزینی واردات با هدف کنترل واردات و کاهش هزینههای ارزی دنبال شد.اما در دو برنامهء توسعه اقتصادی به ظاهر الگوی توسعه صادرات نیز مدنظر قرار گرفت.اما در عمل تاکنون جهشی در صادرات غیر نفتی مشاهده نشده است و به نظر میرسد که در جهت تغییر سیاست تجاری به نفع اتخاذ سیاست استراتژیک تجاری با هدف جهش صادرات،میبایست اقدامات عاجلی صورت پذیرد. در این نوشتار،تلاش داریم سیاستهای استراتژیک تجاری را تشریح نماییم.
خلاصه ماشینی:
"حمایتها از این حوزه در کوتاهمدت میسر است و صنعت موردنظر در بلندمدت از طریق دستیابی به صرفههای مقیاس مستلزم تولید به مقیاس بزرگ، توفیق پیدا کند و بتواند سهم خود را در بازار جهانی به سرعت افزایش دهد.
درنتیجه با اعطای یارانه صادراتی در نخستین گام از سوی دولت ژاپن، خودروسازی در این کشور به صنعتی تبدیل شد که نهتنها توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد،بلکه به لحاظ سهم قابل توجه ارزش افزوده آن در تولید ناخالص داخلی ژاپن، به یک رکن رشد اقتصادی پایدار در این کشور تبدیل گردید.
با وجود آنکه سیاست استراتژیک تجاری به لحاظ نظری قادر است نتیجه بازار در بازارهای چند قطبی را به لحاظ صرفههای خارجی وسیع و افزایش رشد و رفاه کشور بهبود بخشد،اما طرفداران این نظریه نیز در اجرا با مشکلات آن آشنا شدهاند.
این اقدامات شامل ایجاد محدودیت یا ممنوعیت برای ورود صنایع مشابه به بازار داخلی(به عبارتی ایجاد هزینه بیشتر برای رقابت بنگاههای خارجی)، استفاده از یارانه برای کاهش هزینه رقابت صنایع داخلی مورد گزینش جهت افزایش سود و سهم آنها در بازار و در نهایت توسعۀ صنایع همراه با اثرات خارجی(صادراتگرا باشند)و ایجاد فرصتهای فنشناختی بالا برای آنها از طریق اتخاذ سیاستهای هماهنگ تجاری و صنعتی است.
هر اندازه این بخش از تحرک بیشتر برای استفاده از فنآوری روز برخوردار باشد(فنآوری خارجی یا فنآوری داخلی که به رشد درونزا کمک میکند)،قادر است در مدتی طو لانیتر، سهم بازار خود را گسترش دهد و حفظ کند."