Skip to main content
فهرست مقالات

ویلهلم دیلتای و علم هرمنوتیک

نویسنده:

(25 صفحه - از 20 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : دیلتای ،هرمنوتیک ،فهم ،دیلتای و علم هرمنوتیک ،انسان ،تأویل ،علم هرمنوتیک ،هرمنوتیک دیلتای ،تجربه‌ی ،متن ،تاریخی ،معرفت ،زندگی ،علوم انسانی ،هرمنوتیک دیلتای کامل‌ترین بیان هرمنوتیک ،فلسفه‌ی ،ذهن ،شناخت ،تاریخمندی ،تفکر ،مقولات ،حیات ،فلسفه‌ی زندگی ،تجربه‌ی زندگی ،مقولات هرمنوتیک دیلتای ،فهم معنای نهایی متن بیان ،نشانه‌ها ،دیلتای درک کاملتری از مؤلف ،تجربه‌ی جهان درونی تجربه‌ی شخص ،بیان

خلاصه ماشینی:

"3 پل ریکور تأثیر دو تفکر فلسفی و فرهنگی قرن نوزدهم بر اندیشه‌ی دیلتای را چنین بازگو کرده است که از یک سو،تفکر تاریخی‌گری مورد توجه عده‌ای از فیلسوفان بود،بر این اساس،رخدادها و پدیدارهای تاریخی را باید از منظر تغیر و تحول آنها مطالعه کرد،و در نتیجه نمی‌توان به علم و معرفتی استوار و نظام‌مند،چونان علم و معرفت معهود در مرز طبیعت‌شناسی دست یافت،از سوی دیگر،طرفداران مکتب تجربه‌گرایی و پوزیتیویستی برآن بودند که ذهن برای هر نوع فهمی باید الگوی نوعی توصیف تجربی را که در علوم طبیعی باب است،مرجع و معیار خود قرار دهد. بدین ترتیب،علم هرمنوتیک از نظر دیلتای معنای تازه و وسیع‌تری می‌یابد،و فقط نظریه‌ای نیست برای تأویل متن بلکه نظریه‌ای است در خصوص این‌که چگونه زندگی خود را در آثار منکشف می‌سازد و بیان می‌کند. آیا این مطلب با آنچه اینک باعنوان امکان فهم معنای نهایی متن بیان گردید منافات ندارد؟چگونه می‌توان میان نسبست فهم و درک و فهم قطعی و نهایی متن جمع کرد؟ پاسخ نسبیت فهم مربوط به حقیقت زندگی و حیات آدمی به‌عنوان یک امر تاریخی و تدریجی الحصول است،که گذشته،حال و آینده را در برمی‌گیرد، رسیدن به معرفت قطعی و نهایی نسبت به کل جریان حیات و زندگی آدمی در صورتی ممکن است که انسان به همه‌ی ابعاد و زوایای حیات در گذشته و آینده آگاه باشد، روشن است که چنین معرفتی برای انسانهای عادی و از راه‌های عادی معرفت دست یافتنی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.